Przedsiębiorcy muszą być odpowiedzialni za politykę klimatyczną
Czy i jak zmiany klimatu wpływają na strategie spółek – zastanawiali się eksperci podczas prezentacji analizy EY „Firmy i miasta na rzecz gospodarki niskoemisyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej”. Partnerem publikacji jest Instytut Innowacyjna Gospodarka.
Raport przygotowała międzynarodowa organizacja pozarządowa CDP, która przeprowadziła globalną ankietę wśród ponad 2 tys. największych firm. Reprezentowały one 51 krajów i 55 proc. kapitalizacji światowej gospodarki, w tym 17 spółek z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Okazało się, że największe spółki giełdowe i miasta w naszej części kontynentu zmieniają swoje strategie i szukają nowych możliwości rozwoju zmierzających do wdrożenia konkurencyjnej, niskoemisyjnej gospodarki.
Jak stwierdziła Joanna Wis, dyrektor regionu Europy Środkowo-Wschodniej CDP, firmy przykładają coraz większą wagę do kwestii klimatycznych. - Jeden z ważnych, nasilających się trendów to zaangażowanie inwestorów we wdrażanie strategii niskoemisyjnej w przedsiębiorstwach.
Rusza szczyt klimatyczny. Polska za redukcją CO2
Na temat rozwiązań na rzecz ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej wypowiadali się też przedstawiciele administracji, biznesu i sektora pozarządowego. – Staramy się rozwijać tzw. zielone zamówienia publiczne, chociaż nie jest to rozwiązanie systemowe. Mamy przykłady praktyk, nie mamy jeszcze modelu, ale go budujemy – mówił Leszek Drogosz, dyrektor Biura Infrastruktury Miasta Stołecznego Warszawy.
Przykłady działań uwzględniających zmiany klimatyczne zaprezentowała IKEA, która – według jej przedstawicieli – w ciągu kilku najbliższych miesięcy stanie się w Polsce firmą niezależną energetycznie. Już posiada m.in. pięć farm wiatrowych i wkrótce uruchomi kolejną, a jej placówki dysponują panelami słonecznymi i pompami ciepła. IKEA opracowała również kodeks postępowania, według którego każdy z dostawców składa raport na temat efektywności energetycznej.
Na potrzebę zwiększenia działań na rzecz odpowiedzialnej polityki klimatycznej zwrócił uwagę prof. Bolesław Rok, ekspert Instytutu Innowacyjna Gospodarka. - W przypadku polityki klimatycznej ważne jest odpowiedzialne przywództwo. Myślę, że trochę tego brakuje w polskich firmach. Patrząc na nasz rynek, np. w rankingu najbardziej odpowiedzialnych polskich firm, 80 proc. z nich to spółki ponadnarodowe, a około 20 proc. to spółki skarbu państwa. Wśród liderów nie ma polskich firm. Takiego spojrzenia brakuje również w krajowej administracji – przekonywał.