Polska potentatem w produkcji owoców jagodowych
Produkcja owoców jagodowych - truskawek, malin, porzeczek i borówki amerykańskiej - stała się polską specjalnością. Coraz więcej owoców trafia na eksport, w tym jako świeże owoce. Konsumenci cenią je za smak, zapach i wygląd. Trwa kampania promująca te owoce.
Polska jest największym producentem jabłek, wiśni, malin, porzeczek i borówki wysokiej w Europie. Jest też liderem w eksporcie przetworów jagodowych.

Susza winduje ceny malin. Owoców jest znacznie mniej niż w zeszłym roku
Od lipca ub. r. prowadzona jest unijna kampania promocyjno-informacyjna na rynkach Polski, Austrii, Szwecji, Finlandii i Czech pod nazwą "niezwykłe właściwości zwykłych owoców”, prowadzona przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Kampania przewidziana jest na 3 lata; na promocję są ok. 4 mln euro.
- Do promocji zostały wybrane te kraje, do których możemy potencjalnie zwiększyć eksport; założyliśmy, że wzrośnie on o 8 proc. - powiedział na piątkowej konferencji prasowej prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski.
Wyjaśnił, że chodzi o zapoznanie konsumentów z wysoką jakością, bogactwem składników mineralnych i witamin oraz niepowtarzalnym smakiem owoców jagodowych pochodzących z Unii Europejskiej, a głównie z Polski.

Koniec truskawek, czas na czereśnie
Maliszewski zwrócił uwagę, że kampania jest skierowana głównie do osób, które dokonują zakupów dla rodziny, a więc do kobiet. Odbywa się to poprzez np. media, prasę kobiecą, poradniki kulinarne itp.
- Podczas kampanii prowadzone są badania nt. znajomości poszczególnych gatunków. Okazuje się, że świadomość na temat walorów owoców jagodowych nie jest zbyt wysoka i pozostaje jeszcze wiele do zrobienia - zaznaczył prezes Sadowników.

Polska to kraj... kwitnącej borówki. Na tym można zarobić
Jak mówił prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej Ireneusz Komorowski, współuczestnik kampanii promocyjnej, owoce jagodowe są niezwykle różnorodne w smaku - od słodkiego (np. maliny), do ostrego (czarna porzeczka), ponadto mają wiele właściwości prozdrowotnych.
Podkreślił, że polskie owoce jagodowe są dużo smaczniejsze, niż te wyprodukowane w innych krajach ze względu na nieco inny klimat w Polsce. W naszym kraju wahania dzienne temperatury są duże, przez co owoce są bardziej wyraziste w smaku i dlatego chętniej są kupowane, niż te pochodzące z krajów południowych.

Jabłek będzie więcej, truskawek, porzeczek, wiśni i śliwek mniej
Jest to zgodne z trendami w produkcji. W Polsce plantacje znajdują się w niewielkich gospodarstwach rodzinnych, gdzie jest możliwość dopilnowania upraw, a to uwidacznia się w jakości owoców. Zapewnił, że plantatorzy systematycznie zapoznają się z nowymi rozwiązaniami w tym zakresie. Istotna jest także integracja rolników, co pozwala m.in. na wspólne inwestycje.
Jeżeli chodzi o owoce jagodowe, to 40 proc. rynku zajmują truskawki, ponad 30 proc. - porzeczki, 15 proc. - maliny, a jedynie 3 proc. produkcji - to borówki.
Zbiory truskawki w 2015 r. wyniosły 206 tys. ton, malin - 80 tys. ton, czarnej porzeczki - 120 tys. ton, a borówki - ok. 13 tys. ton. Zdaniem Komorowskiego, obecnie jest nadprodukcja czarnej porzeczki, ale kłopoty z jej sprzedażą, są też spowodowane słabym zorganizowaniem jej producentów.