Dodatki do oleju napędowego
Xeramic Diesel Protector to kolejny przedstawiciel środków poprawiających płynność paliwa do silników Diesla. Preparat zapobiega tworzeniu się kryształków parafiny i gęstnieniu oleju w niskich temperaturach. Ułatwia start silnika i poprawia jego pracę, redukuje zużycie paliwa. Xeramic Diesel Protector jest skutecznym dodatkiem do temperatury -40 °C. Jest nieco bardziej wydajny od pozostałych, bo litr preparatu wystarcza na ok. 1200 litrów oleju napędowego.
Opona zimowa do ciągników
Xeramic Antyżel do Diesla ma zbliżone działanie. Chroni olej napędowy przed żelowaniem w niskich temperaturach, ułatwia start silnika i redukuje zużycie paliwa. Antyżel do Diesla także należy do skoncentrowanych dodatków zabezpieczających olej napędowy do - 40 °C. Producent podaje, że w przypadku unieruchomienia pojazdu na skutek wytrąconej już parafiny lub zamarznięcia wody w paliwie, jego skuteczność może być ograniczona. W związku z tym zaleca się stosować Xeramic Antyżel do Diesla przez całą zimę począwszy od okresu jesiennego. Zaleca się wtedy dozowanie 250 ml preparatu na bak paliwa o pojemności 60 l.
W sklepach motoryzacyjnych, technicznych i stacjach paliwowych możemy kupić także Diesel Skydd. Jest to popularny w Skandynawii dodatek uszlachetniający do oleju napędowego. Środek można stosować przez cały rok. Zimą jego działanie utrzymuje się do -39 °C. Zdaniem producenta wspomaga start silników, poprawia ich pracę, a także zmniejsza zużycie paliwa. Zapobiega tworzeniu się zatorów parafinowych w paliwie, które uniemożliwiają swobodny przepływ. Środek należy stosować w proporcjach 1000 ml środka na 1000 l oleju napędowego. Dozowanie środka powinno odbywać się podczas tankowania, co pozwala na lepsze wymieszanie go z olejem napędowym.
Dodatek do Diesla o nazwie Fließ-fit, produkuje też firma Liqui Moly. Jest to dodatek zapobiegający łączeniu się kryształków parafiny w ON. Preparat poprawia właściwości oleju napędowego do -31 °C. Nadaje się do wszystkich silników Diesla. co ważne - preparat działa w przypadku wlania go do zbiornika przed zgęstnieniem paliwa, czyli w temperaturze powyżej 0°C. 1 litr dodatku wystarcza na 1000 litrów paliwa.
Dodatek do diesla to także Castrol TDA. Jest to wielosezonowy preparat obniżający zużycie ON oraz powodujący zdaniem producenta wzrost mocy silnika. Preparat zwiększa płynność i pompowalność paliwa, szczególnie w zimowej eksploatacji pojazdu. Przepływ paliwa jest gwarantowany do -20 °C. Castrol TDA obniża temperaturę blokady zimnego filtra dla polskich olejów napędowych o minimum 6 °C. Ponadto polepsza zapłon i skraca rozruch silnika w niskich temperaturach oraz czyści i zabezpiecza przed korozją układ wtryskowy.
Preparat zaleca się używać przez cały rok w proporcji 1:1000. Oznacza to, że przy tankowaniu 10 l paliwa należy dodać 10 ml preparatu, czyli opakowanie 250 ml, wystarczy na 250 l paliwa.
Diesel Fuel Conditioner to kolejny preparat uszlachetniający paliwo do Diesli. Środek ten usuwa nagary i osady z układu paliwowego, czyści wtryskiwacze. Ponadto ma działanie ograniczające wytrącanie z paliwa parafiny. Preparat wiąże wodę, dlatego zapobiega tworzeniu się korków lodowych w przewodach paliwowych oraz ułatwia rozruch silnika nawet w czasie 30-stopniowych mrozów. Dawkowanie środka jest zależne od temperatury zewnętrznej.
W podobny sposób działa STP Formuła do Diesla z antyżelem. Usuwa ona nagary, osady oraz wilgoć z układu paliwowego. Zdaniem producenta przywraca osiągi silnika i redukuje zużycie paliwa. Zawiera również dodatki poprawiające zapłon w niskiej temperaturze. Zawiera składnik zapobiegający wytrącaniu się parafiny, nie pozwalając na zablokowanie przepływu paliwa.
Do zmniejszenia temperatury wytrącania parafiny z ON możemy zastosować także preparat firmy K-2 o symbolu DFA-39. Należy go stosować prewencyjnie przed wytrącaniem się parafiny w paliwie. Działanie środka możliwe jest do -39 °C. Preparat posiada dodatki czyszczące wtryskiwacze, smarując elementy układu paliwowego oraz zapobiegające wzrostowi mikroorganizmów.
Pamiętajmy, że pomimo wręcz wspaniałych właściwości dodatków do oleju napędowego nie popadajmy w przesadę. Kierujmy się zdrowym rozsądkiem i koniecznie zapytajmy producenta ciągnika, czy dilera odnośnie zasadności stosowania dodatków do paliwa. Ponadto zawsze postępujmy zgodnie z instrukcją obsługi.