Dodatki do oleju napędowego
Lepsze paliwa
Wspomaganie uruchomienia i pracy silnika wysokoprężnego w zimie, podczas niskich temperatur może polegać także na zatankowaniu paliwa z tzw. wyższej półki. Są to mniej lub bardziej znane oleje napędowe różnych koncernów paliwowych. Ich charakterystyka pozwala na pracę silników wysokoprężnych nawet przy temperaturach -45 °C. Ponadto paliwa te zawierają dodatki uszlachetniające, płuczące i smarujące elementy instalacji paliwowej oraz czyszczące z nagaru. Ponadto uszlachetniacze dodawane do takiego ON już na etapie produkcji, zwiększają tzw. liczbę cetanową, czyli m.in. obniżają temperaturę zapłonu oleju napędowego.
Różnice pomiędzy paliwami dostępnymi w handlu w różnych porach roku polegają na różnej temperaturze mętnienia i temperaturze zablokowania zimnego filtra. Parametr ten w paliwie standardowym dostarczanym w okresie zimowym do stacji paliw wynosi -20 °C. Normy obowiązujące w Polsce następująco określają parametry zimowego ON: temperatura mętnienia maksymalnie -22 °C, temperatura zablokowania zimnego filtra maksymalnie -32 °C. Ponadto paliwo zimowe, w stosunku do paliwa używanego w innych porach roku, charakteryzuje się zwykle mniejszą gęstością oraz niższą lepkością, nawet w temperaturach dodatnich.
Podczas stosowania depresatorów warto pamiętać, że raczej nie powinniśmy wlewać ich do zbiornika po zatankowaniu paliwa, choć nie jest to jednoznaczne. Ponadto najlepiej dolewać uszlachetniaczy podczas trwających jeszcze dodatnich temperatur zewnętrznych, gdyż preparaty nie rozpuszczają już wytrąconych z paliwa podczas zimna parafin. Nie wpadajmy również w panikę, kiedy pozostawiony preparat np. w butelce w samochodzie podczas mrozów zamarzł lub zmienił konsystencję w żel itp. Otóż właściwości samego preparatu nijak mają się do właściwości mieszaniny jego z paliwem. Dopiero zmieszane paliwo z preparatem powoduje osiągnięcie paliwa o niższej temperaturze krzepnięcia i wytrącania parafiny. Pamiętajmy również, że dodatki do uszlachetniania paliw wiążą wodę oraz mają właściwości czyszczące układ paliwowy. Tak, czy inaczej należy postępować ze środkiem w zgodzie z instrukcją stosowania, podaną na każdym opakowaniu.
Depresatory i inne dodatki podnoszą jakość paliwa. Nie dajmy jednak zwieść się producentom ulepszaczy do paliw, którzy sugerują, że dodatek depresatora pozwoli jeździć w niskich temperaturach na np. oleju napędowym letnim. Owszem depresator obniży temperaturę krzepnięcia, ale nie aż tak, aby z paliwa letniego uzyskać zimowe. Paliwa te są produkowane osobno, w różnych procesach produkcyjnych i dodatki dostosowujące je do np. okresów o niskich temperaturach są dodawane już na poziomie produkcji. Zatem nie ma możliwości, aż tak istotnej zmiany właściwości paliw poprzez wlewane do baku nabytego w sklepie dodatku.
Jaki depresator?
Na rynku znajdziemy wiele preparatów, nie tylko dyspergujących i ułatwiających rozruch silnika, ale również czyszczących i smarujących elementy układu paliwowego oraz wiążących wodę. Do nich należy m.in. Depresator Diesla. Jest to skoncentrowany środek o zastosowaniu całorocznym, który obniża temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Preparat zapobiega także tworzeniu się kryształków parafiny i gęstnieniu oleju w niskich temperaturach. Producent podaje, że preparat ułatwia start silnika, poprawia jego pracę i redukuje zużycie paliwa. Może być zastosowany do temperatury -40 °C. Preparat można stosować w ilości 1 ml na 1 l paliwa, co pozwala na uszlachetnienie 500 l paliwa jednym półlitrowym opakowaniem.
Kolejny preparat to Diesol. Działanie jego polega na, jak podaje producent - modyfikacji struktury węglowodorów parafinowych powstających w wyniku oziębiania oleju napędowego. Powoduje znaczne obniżenie temperatury krzepnięcia paliwa oraz temperatury zablokowania filtrów paliwowych. Zalecana proporcja jest taka sama jak powyżej – 1 l depresatora wystarcza na 1000 l oleju napędowego. Takie dawkowanie Diesolu pozwala na obniżenie temperatury użytkowania oleju napędowego o 8 - 15 oC. Uzyskanie pełnego efektu stosowania tego środka wymaga dokładnego wymieszania dodatku z paliwem np.: podczas napełniania zbiornika oraz dodawania preparatu przed zmętnieniem paliwa. Diesol poprawia także właściwości smarne paliwa. Preparat zachowuje płynność do temperatury -28 °C.