Dodatki do oleju napędowego
Stosowanie oleju napędowego w niskich temperaturach już nawet przy kilku stopniach poniżej zera, może spowodować wytrącenie się parafiny. Substancja ta powoduje często zatkanie filtrów paliwa i unieruchomienie ciągnika. Drugim zimowym problemem jest woda w paliwie. Jak nim zapobiec?
Podstawową zasadą jaką należy kierować się podczas używania ciągnika rolniczego w zimie jest m.in. utrzymywanie w miarę możliwości pełnego zbiornika paliwa. Im więcej ON w zbiorniku – tym mniej będzie tam powietrza i zgromadzonej w nim wody.
Skąd woda w paliwie?
Skąd woda w paliwie? Woda wytrąca się z powietrza zawartego w niepełnym zbiorniku oraz z samego paliwa, bo ono także zawiera wodę. Bierze się m.in. stąd, że podgrzane przez pracujący silnik paliwo z tzw. nadmiaru z pompy wtryskowej, wracając do zbiornika w momencie styku z jego zimną ścianką powoduje skroplenie się zawartej wody. Ponadto podgrzane paliwo przekłada się na podgrzanie powietrza w zbiorniku, co również powoduje osadzane wody na jego ściankach. Oczywiście jest to jedna z przyczyn, ale wpływ na zawartość wody w zbiorniku mają także zwykłe wahania temperatury, jak np. podczas ocieplania się pogody. Obecność wody w paliwie może być także winą jego sprzedawcy. Sytuacja taka ma miejsce, jeśli w porę „nie przystosuje” stacji np. do okresu zimowego i w ofercie zimą nadal będzie olej okresu przejściowego lub letniego. Dlatego, aby zaradzić kłopotom i unieruchomieniu silnika podczas mrozów z powodu niewłaściwej jakości paliwa, musimy tankować paliwa na stacjach znanych producentów oraz punktach często odwiedzanych przez klientów. Duży ruch na stacji wiąże się z szybkim opróżnianiem zbiorników i wymianą paliwa w odpowiednim czasie np. z letniego na przejściowe i potem na zimowe, przystosowane do temperatur panujących na zewnątrz, w zależności od pór roku.
Uszlachetniacz w akcji
Zakładając, że dany właściciel stacji dba o to, aby we właściwym czasie znalazło się w zbiorniku paliwo odpowiadające wymaganiom normy i temperaturze panującej na zewnątrz – pomimo to warto zaopatrzyć się w tzw. depresator. Pamiętajmy, że w skład oleju napędowego wchodzi m.in. parafina, która w niskiej temperaturze przechodzi w stan stały. Z tego powodu zatyka ona przewody paliwa oraz filtry. Depresatory to substancje rozpuszczające parafinę zawartą w paliwie, co powoduje, że dłużej pozostaje w postaci jednolitego płynu. Ponadto substancje zawarte w depresatorach posiadają właściwości wiązania wody zawartej w paliwie.
Jak zapobiec blokowaniu filtrów?
Najlepiej jeszcze w okresie dodatnich temperatur sprawdzić instalację paliwową, a w szczególności obecność wody w zbiorniku. Ponadto należy usunąć wodę zebraną na dnie odstojnika oraz odkręcić spust separatora wody (o ile jest), pod filtrem paliwa. Woda może zaszkodzić szczególnie silnikom nowej generacji, wyposażonym w wysokociśnieniowe systemy paliwowe Common Rail. Jeśli codziennie i intensywnie pracujemy ciągnikiem i nie mamy pewności co do stanu jego filtra paliwa oraz jakości paliwa – lepiej wymienić filtry na nowe. Może pozornie niepotrzebny wydatek okazać się w sumie trafioną inwestycją.