Trelleborg i Dana opracowały zaawansowany system centralnej zmiany ciśnienia w oponach ciągników i maszyn rolniczych. Nie posiada on elementów (zaworów, przewodów) wystających poza zewnętrzny obrys kół, co znalazło odzwierciedlenie w jego nazwie CTIS + Inside.
Nie tylko kompaktowe rozmiary są jednak jego zaletą, bo działa również szybko i obsługuje się go w pełni z kabiny operatora ciągnika. Ponadto współpracuje z dobrze już znanym kalkulatorem obciążenia TLC, który na podstawie wprowadzonych danych wylicza zalecane ciśnienie – niezależnie dla wszystkich kół traktora.
CTIS + Inside montowany w fabryce
Według ankiet przeprowadzonych przez firmę Trelleborg wśród rolników w Europie i Ameryce Północnej, w ciągu najbliższych 3-5 lat zainteresowanie systemami centralnej zmiany ciśnienia w oponach ciągników znacznie wzrośnie. Natomiast po roku 2025 rozwiązania tego rodzaju znajdą się w co trzecim nowym ciągniku o mocy ponad 120 KM kupowanym na tych rynkach. To odważne szacunki, ale rzeczywiście realne, zwłaszcza w przypadku wprowadzenia tego rodzaju systemów do masowej produkcji. Efekt skali pozwoli obniżyć ich cenę i rolnikom łatwiej będzie wzbogacać o nie doposażenie nowego ciągnika. Z drugiej strony producenci traktorów nie będą mieli oporów, aby tak kompaktowe systemy jak CTIS + Inside wprowadzić do swoich fabryk na pierwszy montaż (ang. OEM).
Najwyższy czas obalić mit ugiętej opony jako oznaki nadchodzących problemów. Dzisiaj to wskaźnik wysokiej świadomości ich użytkownika. Trelleborg proponuje nowoczesne opony radialne do ciągników rolniczych zbudowane w ramach...
Trelleborg i Dana
Do budowy CTIS + Inside wykorzystano podzespoły firm Trelleborg i Dana. Mózgiem tego systemu jest centralna jednostka sterująca MCU (Mechatronic Control Unit), która cały czas kontroluje poziom ciśnienia powietrza w kołach ciągnika. To dzieło inżynierów marki Dana. MCU jest również dystrybutorem powietrza odbieranego z wydajnej sprężarki. Z centralnej jednostki sterującej do każdego koła dociera jeden przewód, który połączony jest z dolną częścią zamontowanego tam kolektora. Na części górnej tego pośredniego zbiornika powietrza, zamocowany jest zawór dwukierunkowy, opracowany również przez firmę Dana. Bardzo ważną rolę w kolektorze pełni uszczelnienie obrotowe. To ono zapobiega wyciekom powietrza między częścią stałą i obrotową kolektora. Element ten zaprojektowali konstruktorzy marki Trelleborg.
Zawór dwukierunkowy
Wróćmy do drogi, jaką przebywa powietrze ze sprężarki do opony. Po wspomnianym odwiedzeniu MCU i trafieniu do wnętrza kolektora zamontowanego od strony wewnętrznej części koła, przelatuje ono krótkim przewodem do wymienionego już zaworu dwukierunkowego, który w systemie CTIS + Inside pełni bardzo ważną rolę. Utrzymuje on zadane przez centralną jednostkę sterującą ciśnienie w oponie i na podstawie wysyłanych przez nią sygnałów zwiększa je lub zmniejsza, czyli pełni rolę dokładnie zaworu dwukierunkowego. Element ten jest połączony z felgą również poprzez przewód.
Zmiana 0,33 bar/min.
Podsumowując, w skład CTIS + Inside wchodzą: sprężarka, centralna jednostka sterująca MCU i mały monitor w kabinie z ekranem dotykowym służący do nadzorowania i sterowania pracą systemu. Ponadto każde koło ma własny kolektor i zawór dwukierunkowy. Obsługa CTIS + Inside jest bardzo prosta. Po ustaleniu za pomocą aplikacji TLC lub TLC Plus optymalnych zakresów ciśnień roboczych w kołach osi przedniej i tylnej ciągnika, zostają one przesłane do monitora CTIS + Inside. Dzięki temu na jego ekranie wyświetlają się rzeczywiste i zalecane wartości ciśnienia. Klikając na okienko „dostosuj ciśnienie w oponach”, system po prostu to zrobi – spuści lub dopompuje powietrze niezależnie dla każdego koła. Jak podaje Trelleborg, pompowanie koła może odbywać się w tempie 0,33 barów na minutę. Jest to jednak zależne od m.in. wydajności sprężarki oraz wielkości kół ciągnika i może być wolniejsze lub szybsze.
Trelleborg i Dana prowadzą intensywne rozmowy z wiodącymi producentami ciągników, aby system CTIS + Inside wprowadzić do ich konfiguratorów, czyli na pierwszy montaż fabryczny OEM (ang. Original Equipment Manufacturer).