System rozruchu pras wielkogabarytowych New Holland
W prasach wielkogabarytowych znany jest problem trudnego rozruchu, z powodu obecności w układzie napędowym kół zamachowych o dużej masie, które wymagają delikatnego rozpędu. Układ delikatnego rozruchu stworzyła CNH Industrial (właściciel m.in. marki New Holland) we współpracy z firmą Walterscheid.
Prasy wytwarzające bele prostopadłościenne wymagają dużego koła zamachowego o wysokiej bezwładności i potężnego tłoka, który musi często i z dużą siłą uderzać w zbierany materiał w celu jego mocnego sprasowania. W takim przypadku potrzebne są się systemy wspomagające rozruch. Próby uruchomienia takich maszyn w standardowym trybie (włączamy wał WOM i po chwili zwiększamy obroty silnika) mogą zakończyć się uszkodzeniem sprzęgła WOM (spalenia), ukręcenia wału napędowego albo króćca w tylnym moście ciągnika. Z uwagi na posuwisto-zwrotny charakter pracy tłoka i przenoszenie dużych przeciążeń oraz niekorzystnych wibracji na układ napędowy, prawdopodobieństwo wystąpienia usterek jest bardzo wysokie. Problem trudnego rozruchu i konieczność wykonywania go w sposób płynny można rozwiązać poprzez hydrauliczny układ rozruchowy, albo poprzez zmianę prędkości obrotowych WOM stopniowo z 540 na 1000 , dopiero po rozpędzeniu koła zamachowego.
Miękki rozruch przez przekładnię
W związku z takimi niebezpieczeństwami rozwiązaniem problemu „miękkiego” rozruchu pras wielkogabarytowych zajęła się firma CNH Industrial i Walterscheid. Wspólnie firmy te opracowały specjalny układ napędowy, przeznaczony do pracy w wielkogabarytowych prasach kostkujących. Nowy układ napędowy jest wyposażony w przekładnię, która stopniowo zwiększa prędkość koła zamachowego do pożądanych obrotów, stosownie do wartości momentu obrotowego wału napędowego wychodzącego z ciągnika. Rozwiązanie to nosi nazwę funkcji Power Shift i wymagało od inżynierów zwiększenia prędkości koła zamachowego i wydajności prasowania przy jednoczesnym obniżeniu jego bezwładności i rozmiarów. Zmiany biegów/prędkości są realizowane przez wewnętrznie chłodzone wielotarczowe sprzęgła. Zintegrowany z przekładnią wielotarczowy hamulec, także z własnym systemem chłodzenia, spowalnia tłok i wyhamowuje go w taki sposób, aby zajął on pozycję dogodną do ułatwionego, ponownego uruchomienia. To także służy jako hamulec bezpieczeństwa, który zatrzymuje tłok w ciągu ośmiu sekund. System ten poza płynnym rozruchem, ogranicza także ryzyko pożaru, ponieważ hamulec nie znajduje się już w środowisku podatnym na zapylenie i iskrzenie po jego rozgrzaniu, a jest ukryty wewnątrz maszyny, w obudowie przekładni. Niezbędne tryby robocze systemu są dostępne za pośrednictwem inteligentnego układu sterowania.
Koncepcja na medal
Powyższa koncepcja układu napędowego dla kostkujących pras wielkogabarytowych, wspomaga WOM ciągnika podczas uruchamiania koła zamachowego. W ten sposób system ten chroni ciągnik i sprzęgło WOM. Hamulec, który jest teraz zintegrowany w skrzyni biegów, wyhamowuje koło zamachowe do bezpiecznego i skutecznego zatrzymania i znacznie zmniejsza ryzyko pożaru maszyny. New Holland za to rozwiązanie otrzymał srebrny medal Agritechnica 2019.