Pług Rabe Super Albatros z amortyzowanym kozłem
Niemiecki renomowany producent sprzętu uprawowego z Bad Essen wprowadza do swoich największych zawieszanych pługów obracalnych głowicę z hydropneumatyczną amortyzacją. Takie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści.
Typoszereg Super Albatros obejmuje modele od czterech do pięciu korpusów. Pługi te mają ramę o profilu kwadratowym 14 x 14 oraz 16 x 16 cm oraz oś obrotu o średnicy 12 cm. Elementy te zarówno w czasie transportu, jak i manewrów na uwrociu poddawane są dużym obciążeniom.
Z tego powodu Rabe wprowadza jako opcję amortyzację głowicy. W tym rozwiązaniu od zewnętrznej strony wspornika do mocowania górnego łącznika umieszczono dodatkowe ramię, które wykonuje wahania względem sworznia na szczycie kozła. Za resorowanie i tłumienie tych ruchów odpowiada siłownik hydrauliczny zintegrowany z wypełnionym parami azotu akumulatorem. W układ wpięty jest także manometr do kontroli ciśnienia.
Gregoire-Besson Voyager, czyli pługi giganty
Dolne cięgła ciągnika łączą się z pługiem tradycyjnie na sztywno, zaś górny łącznik nie jest mocowany bezpośrednio z głowicą, a poprzez wspomniane ramię.
Amortyzacja kozła zawieszenia to z pewnością cenne rozwiązanie w transporcie, ale w wielu przypadkach swoje zalety bardziej uwypukla na polu. Zasada ta dotyczy ciągników wyposażonych w EHR z funkcją tłumienia drgań. W czasie jazdy po drogach asfaltowych i szutrowych systemy amortyzacji: głowicy i podnośnika się uzupełniają.
Jednak do pracy w polu tryb tłumienia drgań należy wyłączyć. Wówczas w czasie obrotu pługa na uwrociu przy jednoczesnej jeździe i zmianie kierunku jazdy dochodzi do znacznych sił wywieranych na głowicę, mechanizm rotacji i ramę narzędzia. W tym przypadku jedynym źródłem tłumienia obciążeń jest amortyzowany kozioł zawieszenia.
System ten nie ma możliwości wyłączania. Producent jednak zapewnia, że amortyzacja głowicy nie utrudnia utrzymywania podczas pracy zadanej głębokości roboczej.