Elektryczna ładowarka teleskopowa JCB
Ma identyczne wymiary, parametry użytkowe pracy i opcje wyposażenia jak jej odpowiednik w wersji spalinowej. Różnica tkwi tylko w rodzaju napędu. Dlatego pierwsza elektryczna ładowarka teleskopowa JCB serii Loadall będąca kopią modelu tradycyjnego 525-60 z silnikiem Diesla ma wielkie szanse na dobre zadomowić się na rynku.
Przy rozważaniu zakupu pojazdu elektrycznego rodzą się dwa podstawowe pytania. Ile godzin bez przerw może pracować i ile czasu zajmuje naładowanie jej akumulatora?
Flagowa ładowarka teleskopowa JCB
3,5 godziny pracy non stop
- W przypadku ładowarki teleskopowej JCB 525-60E czas ciągłej pracy wynosi 3,5 godziny. Sprawdzaliśmy go po załączeniu wszystkich świateł, ogrzewania i przy pełnym obciążeniu roboczym maszyny wykorzystując ją na sto procent - informuje Kamil Omilian, kierownik ds. sieci dilerskiej firmy Agrihandler. Czas pracy non stop nie jest więc imponujący, ale to nie dziwi, bo to pięta Achillesa każdego obecnie produkowanego pojazdu elektrycznego.
Z drugiej strony akumulator litowo-jonowy wystarczający na ciągłą pracę przez 3,5 godz. jest dla maszyny wykorzystywanej w ciągu dnia okazjonalnie przyzwoitym wynikiem. Tym bardziej że dokupienie szybkiej ładowarki oferowanej przez JCB pozwala naładować baterię w czasie 110 min. Natomiast ładowanie tradycyjne ze zwykłego gniazda prądowego do poziomu 100% oznacza wyłączenie ładowarki teleskopowej z pracy na 8 godzin. - Model JCB 535-60E jest wyposażony w taką samą ładowarkę pokładową, co inne produkty JCB serii E-Tech. Jest ona w stanie naładować akumulator w ciągu 8 godzin korzystając ze źródła zasilania o parametrach 240 woltów i 16 amperów - dodaje Kamil Omilian.
Kompaktowa ładowarka przegubowa JCB WLS 403
Pasuje do fotowoltaiki i biogazowni
Zerowa emisja spalin i cichy silnik elektryczny ładowarki teleskopowej JCB 525-60E pozwalają pracować tym pojazdem bezinwazyjnie pod kątem zanieczyszczania powietrza i hałasu w pomieszczeniach inwentarskich, szklarniach czy chłodniach. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby maszyna ta wykorzystywana była w tradycyjnych gospodarstwach zajmujących się chowem bydła. Warunek jest tylko jeden, praca ciągła nie może przekraczać 3,5 godz.
Zakup modelu JCB 525-60E opłaca się w pierwszej kolejności gospodarstwom produkującym własny prąd z paneli fotowoltaicznych czy z biogazowni. Inni rolnicy również powinni przekalkulować opłacalność takiej inwestycji, bo użytkując ten pojazd nie tylko nie będą musieli ponosić kosztów zakupu oleju napędowego i AdBlue, ale również opłat związanych z okresową serwisową obsługą silnika. Odpada wymiana filtrów i oleju silnikowego.
Przegubowe ładowarki teleskopowe JCB Telemaster
Kopia modelu spalinowego
Jak wspomnieliśmy, pod względem gabarytów i parametrów użytkowych pracy ładowarka teleskopowa JCB o napędzie elektrycznym jest kopią modelu o napędzie spalinowym. Gdyby nie charakterystyczne malowanie i oznaczenia elektryka, byłyby z zewnątrz nie do odróżnienia. Mają taką samą wysokości podnoszenia wynoszącą 6 m i udźwig maksymalny 2500 kg. Wysokość całkowita i szerokość to odpowiednio 1,89 i 1,84 m. Długość całkowita (do montowanego) osprzętu jednej i drugiej maszyny wynosi 4 m. Jedyna różnica dotycząca specyfikacji związana jest z ciężarem własnym maszyn. Model JCB 525-60E ma masę 5145 kg, a jego odpowiednik spalinowy 5230 kg.
Dwa silniki elektryczne
W modelu 525-60E zastosowano dwa silniki elektryczne. Pierwszy o mocy 17 kW za pośrednictwem przekładni napędza wszystkie koła, a drugi o mocy 22 kW pompę zębatą układu hydraulicznego o stałej wydajności 80 l/min. Pracę teleskopu kontrolują zawory elektrohydrauliczne. Dzięki temu możliwe jest odzyskiwanie energii przy opuszczaniu ramienia wysięgnika. Ładowanie akumulatora następuje również podczas hamowania kół ładowarki. Po całkowitym naładowaniu rezerwuaru energii maszyny, funkcja jej odzyskiwania wyłącza się automatycznie.
Nowa generacja ładowarek teleskopowych JCB Loadall
- Sprawność silników elektrycznych sięga 85%, czyli dużo więcej niż w przypadku silników spalinowych, których sprawność wynosi ok. 45%. Tak znaczna przewaga skłania do zainteresowania się napędem elektrycznym naszej ładowarki. W Polsce na razie mamy dwóch użytkowników tego modelu. Jednego z nich do zakupu skłoniło posiadanie paneli fotowoltaicznych. Pozyskany z nich prąd wykorzystuje do ładowania akumulatora i można powiedzieć, że jeździ za darmo - wyjaśnia Błażej Dzielski, specjalista ds. produktu w firmie Agrihandler.
Telemetria i biały szum
Ładowarka teleskopowa JCB 525-60E nadzorowana jest przez system telematyczny LiveLink, który zbiera dane dotyczące bieżącej lokalizacji maszyny, krytycznych ostrzeżeń, historii przeglądów, liczby przepracowanych godzin, wyświetlanych komunikatów i poziomu paliwa. Ponadto system ten wysyła komunikaty, gdy maszyna opuści ustaloną strefę pracy lub zostanie uruchomiona po jej zakończeniu. Dzięki wyświetlaniu bieżącej lokalizacji można na bieżąco kontrolować jej położenie oraz pokonaną trasę.
Informacje te trafiają do zabezpieczonej chmury, a dostęp do nich można uzyskać w dowolnej chwili za pośrednictwem urządzeń mobilnych (laptopa, smartfona, tabletu). Co ważne ładowarka elektryczna JCB 525-60E nie wydaje uciążliwego dźwięku ostrzegawczego podczas cofania. Zamiast niego zastosowano o wiele przyjemniejszy tzw. biały szum, czyli monotonny dźwięk, którego natężenie jest równomierne w całym emitowanym paśmie. Nie ma w nim uciążliwych dla ucha pojedynczych dźwięków o innej wysokości.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ