Przegubowe ładowarki teleskopowe JCB Telemaster
Angielska marka JCB wprowadza na rynek ulepszone modele ładowarek przegubowych, wyposażonych w ramię teleskopowe. To 4 modele odznaczające się kilkoma cechami, które sprawiają, że stanowią silną konkurencję dla podobnych maszyn na rynku.
Jedną z wyjątkowych cech ładowarek Telemaster jest, pierwsza w segmencie takich maszyn, ośmiobiegowa przekładnia typu Powershift, umożliwiająca osiąganie prędkości do 50 km/h. Ponadto zastosowano 4-cylindrowy silnik JCB DieselMax, o bardzo dużej mocy, jak na maszyny do przenoszenia ładunków.
Kompaktowa ładowarka przegubowa JCB WLS 403
JCB stworzyło dwie gamy modeli w jednym typoszeregu. Maszyny te mają oznaczenia różniące się obecnością jednej litery. Ładowarki do zastosowań uważanych za standardowe, mają oznaczenia TM320 i TM420. Z kolei maszyny przeznaczone do trudniejszych prac - mają na końcu oznaczenia literę S - TM320S i TM420S.
JCB TM320 i TM420 do zadań standardowych
Jako mniej wymagające zastosowania ładowarek przegubowych - TM320 i TM420 producent wymienia np. prace przy transporcie, przewożeniu bel i np. ciężkich skrzyniopalet z płodami rolnymi. Powyższe Telemastery mogą także przewozić, czy ogólnie rzecz ujmując przemieszczać duże worki z nasionami i nawozami oraz wykonywać codzienną obsługę zwierząt - karmienie, czyszczenie kojców czy stanowisk, transport i rozkładanie ściółki.
Najnowsze modele ładowarek przegubowych z teleskopowym wysięgnikiem - JCB TM320 i TM420 to połączenie dużej wydajności oraz wielu funkcjonalności. Jak podaje producent, w modelach tych zostały zwiększone parametry robocze (w porównaniu do modeli poprzedniej generacji ładowarek TM), m.in. przez zastosowanie innej, nowoczesnej przekładni. Jest nią 8-biegowy Powershift o prędkości do 40 km/h. Ta nowa przekładnia JCB ma m.in. inne, większe rozłożenie przełożeń. Dzięki temu zmiana poszczególnych biegów następuje przy niemalże jednakowej prędkości obrotowej silnika, co pozwala na wykorzystanie jego dużego momentu obrotowego, jak i poczynić oszczędności w zużyciu paliwa.
Nowa generacja ładowarek teleskopowych JCB Loadall
Hydraulika TM320 i TM420 różni się. W pierwszej ładowarce zastosowanie ma pompa o pojemności 63 cm3, pracująca przy maksymalnym ciśnieniu 230 barów. Maksymalny wydatek, jaki może wytworzyć pompa wielotłoczkowa, wynosi 140 l/min. Z kolei TM420 dysponuje większą pompą hydrauliki, o pojemności 72 cm3 i identycznym ciśnieniu roboczym. W tej maszynie jednak wydatek oleju wynosi 160 l/min. Udźwig ładowarek TM320 i TM420 wynosi 3,2 t, a zasięg ramienia 5,2 m.
JCB TM320S i TM420S do zadań specjalnych
Dwa modele „S” z nowej gamy przegubowych ładowarek teleskopowych JCB to maszyny do zadań „specjalnych” i to przez duże „S”. Jako „specjalne” można wymienić wszelkie prace związane z zakładaniem silosów i z rozkładaniem materiału na kiszonki. Szczególnie do tych prac polecany jest TM420S, z kołami o większej średnicy osadzenia opon, wynoszącej 26 cali i większymi oraz cięższymi mostami. Ponadto TM420S to najmocniejszy model w gamie ładowarek TM i jest to pierwsza maszyna JCB, w której zastosowano silnik o tak wysokiej mocy znamionowej. Jak podaje producent - jest to najmocniejsza teleskopowa maszyna do załadunku i przeładunku na rynku.
JCB Fastrac Two pędził 247,5 km/h
Różnice dla ładowarek posiadających S w oznaczeniu modelu, dotyczą poza mocą silników także odmiennych przekładni w wyposażeniu standardowym. TM320S ma 8-biegowego Powershifta, pozwalającego na osiągnięcie prędkości 40 km/h.
Dla największej w gamie - TM420S - jest to 8-biegowa przekładnia Powershift, ale rozpędzająca maszynę aż do 50 km/h. Hydraulika robocza grupy wyróżnionej przez literę S w nazwie zawiera pompy o przepływie 160 l/min.
Oba modele są wyposażone w pompę o pojemności 72 cm3, ale dla TM420S producent przewidział rozbudowę o dodatkową pompę o pojemności 28 cm3. Dzięki niej maszyna uzyskuje wydatek 160 l/min, czyli identyczny jak w pozostałych większych maszynach, ale uzyskiwany przy niższych obrotach silnika. TM420S ma także hydraulikę z możliwością odzysku energii (tzw. regenerację hydrauliki). Podczas opuszczania wysięgnika wykorzystywany jest jego ciężar, aby przyspieszyć cykle ładowania. Udźwig ładowarek TM420 i TM420S wynosi 4,1 t, a zasięg ramienia 5,45 m.
JCB Loadall 560-80 Agri Pro
Ośmiobiegowa „inteligentna” skrzynia biegów JCB
Nową ośmiobiegową przekładnię JCB Powershift zastosowano we wszystkich modelach. Najlepsza wersja tej przekładni z prędkością 50 km/h jest standardem w modelu TM420S oraz jest dostępna jako opcja dla TM320S. Powyższe modele Telemasterów przeznaczone są do bardzo wymagających gospodarstw oraz usługodawców, do najtrudniejszych prac w uciążliwych warunkach.
Szybka przekładnia zapewnia szybką jazdę z pola na pole i z gospodarstwa do gospodarstwa jak również cichszą i bardziej ekonomiczną jazdę z prędkością 40 km/h przy niskiej prędkości silnika. Szybkie przemieszczanie się maszyny oszczędza czas. Z kolei energooszczędny napęd bezpośredni JCB Torquelock jest dostępny na każdym biegu, w tym w czterech biegach wstecznych, dzięki czemu operatorzy mogą je wykorzystać szczególnie podczas prac przy ubijaniu kiszonki czy podczas pracy w trudnym terenie, pokonywaniu wzniesień, podczas transportu.
Podstawowa wersja tej ośmiobiegowej przekładni o prędkości 40 km/h jest montowana w ładowarkach TM320 i TM420, które są przeznaczone do mniej wymagających zastosowań. Wówczas montowana jest przekładnia z blokadą przemiennika momentu obrotowego dostępną na biegach do przodu od piątego do ósmego.
Obie wersje tej zaprojektowanej i wyprodukowanej przez JCB przekładni można obsługiwać ręcznie, zmieniając biegi za pomocą przycisków joysticka. Można też włączyć „inteligentną”, automatyczną zmianę biegów, realizowaną od biegu piątego do ósmego. W trybie automatycznym skrzynia biegów szybko reaguje nawet na delikatne wciskanie pedału przyspieszenia, zmieniając biegi w górę i w dół przy w miarę stałej, określonej prędkości obrotowej silnika. Takie zestrojenie przekładni i silnika procentuje stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Z kolei bardziej agresywne użycie pedału przyspieszenia skutkuje opóźnioną zmianą biegów w górę w celu wykorzystania pełnej mocy i momentu obrotowego dostępnego przy wyższych obrotach silnika.
Silniki
Nowe TM mają obecnie montowane nowe silniki - jest to jeden model o kilku charakterystykach - JCB DieselMax. Silnik ten to 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 4,8 litra. Nowy motor spełnia normy emisji spalin Stage V dzięki zaawansowanemu rozwiązaniu DPF i SCR. Jak podaje producent - SCR jest używany w minimalnym stopniu, podkreślając wysoką sprawność silnika i jego duże możliwości.
Takie właściwości silnika JCB DieselMax w znaczący sposób przyczyniają się do oszczędności paliwa. Aby jeszcze bardziej wpłynąć na oszczędności oleju napędowego, inżynierowie angielskiej marki zamontowali system wyłączania silnika JCB Autostop, która aktywuje się po określonym czasie pracy na biegu jałowym.
Nowe silniki w zależności od modelu ładowarki mają różne parametry. Najsłabszy, przewidziany dla modelu TM320 ma moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 550 Nm. Dla maszyn TM320S oraz TM 420, producent zamontował silniki o mocy 150 KM, generujące moment obrotowy sięgający 600 Nm. Dla najmocniejszych przedstawicieli gamy TM, czyli ładowarek TM420S, JCB montuje silniki o mocy 173 KM i momencie obrotowym 690 Nm.
Nowa kabina JCB Command Plus
Wszystkie cztery ładowarki teleskopowe JCB są wyposażone w nową kabinę Command Plus z jednoczęściową szybą przednią sięgającą w górę, ponad głowę operatora. Widoczność do przodu jest zwiększona o 13%, podczas gdy przeszklona powierzchnia nad głową jest o 52% większa niż we wcześniejszych wersjach.
Producent zmodernizował także wewnętrzną konstrukcję klatki kabiny ROPS i FOPS pod względem poprawy widoczności do góry. Taki zabieg ułatwi obserwacje osprzętu na wysięgniku i dokładne przemieszczanie i ustawianie różnych obiektów jak np. bel, pojemników, palet, skrzyniopalet, itp. W kabinie o nowej konstrukcji istnieje możliwość zamontowania elektrycznie napędzanej wycieraczki dla szyby dachowej (w opcji), co pozwala utrzymywać istotną dla dobrej widoczności powierzchnię szyby w czystości. Zmianom uległy także tylne szyby kabiny, obecnie są one większe, a ponadto z tyłu znalazła się kamera cofania.
Dla wygody i większego komfortu wsiadania oraz bezpieczniejszego opuszczania kabiny zamontowano regulowaną kolumnę kierownicy. Ma ona tzw. pamięć, co pozwala po wyregulowaniu jej pozycji według preferencji danego operatora na zapamiętanie ich i powrót do nich, po ponownym zajęciu miejsca „za kółkiem”. Kolumnę można przed wyjściem z kabiny odepchnąć od fotela operatora, co stwarza dogodniejsze warunki do bezpiecznego opuszczenia kabiny i ponownego zajmowania miejsca w fotelu operatora.
Dla wyższego bezpieczeństwa JCB zastosowało również podświetlenie schodków oraz programowalne oświetlenie robocze „360 stopni” zainstalowane wokół maszyny. Pozwala ono na bezpieczne wyjście z kabiny i opuszczenie terenu parkowania ładowarki w pełnym oświetleniu. Lampy po chwili same się wyłączają. Funkcja ta zwiększa bezpieczeństwo operatora, szczególnie po zmroku.
Zmianom uległo kilka szczegółów także we wnętrzu kabiny. Na panelu przełączników membranowych można zamieścić uchwyt dla telefonu. Na dżojstiku umieszczono programowalny przycisk stanowiący rodzaj „skrótu”, gdyż można do niego podłączyć dowolną funkcję. Ich zestaw obejmuje m.in. przełączanie między trybem automatycznym i ręcznym skrzyni biegów, włączanie i wyłączanie blokady przekształtnika momentu obrotowego, sterowanie pomocniczym zaworem hydraulicznym, wyciszanie radia, odbieranie/kończenie połączeń telefonicznych itd.
Przycisk ten może również sterować głównym oświetleniem maszyny. JCB wyposażyło wszystkie ładowarki teleskopowe typoszeregu TM, w przyciski „luzowania” ciśnienia w zaworach hydrauliki zewnętrznej, w celu łatwego odpinania i przypinania przewodów poszczególnych przystawek, czy zasilanych olejem maszyn.
Oba modele 320S i 420S są dostępne w wersji Pro Edition, z dużym pakietem dodatkowego wyposażenia, w tym zawieszenie wysięgnika JCB Smoothride i osłonę podwozia skrzyni biegów oraz wentylator chłodzący silnik z rewersem i o zmiennej prędkości. Częścią pakietu jest także charakterystyczny, chromowany wylot spalin wraz z oświetleniem LED 360 stopni na kabinie i wysięgniku, podwójnymi lampami ostrzegawczymi, schowkiem w kabinie, skrzynką na narzędzia, ręczną smarownicą i radiem Bluetooth.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ