Nowa sieczkarnia John Deere serii 8000 już w Polsce
Wczoraj (10 września) na polu Gospodarstwa Rolno-Hodowlanego w Żydowie k. Wrześni John Deere po raz pierwszy w naszym kraju zaprezentował w pracy swoją najnowszą sieczkarnię samojezdną serii 8000. Był to model 8200i z przystawką 6-rzędową, który kosił kukurydzę na sieczkę odbieraną przez tiry z naczepami. Przyznajemy, maszyna jest wydajna i miła dla oka. To efekt pracy odpowiednio: inżynierów John Deere i projektantów marki Porsche.
Seria sieczkarni samojezdnych John Deere 8000, to całkiem nowa generacja maszyn. Jak podaje producent wykorzystano w niej najlepsze cechy poprzednich sieczkarni tej marki serii 7000. Ponadto dodano nowoczesną technologię analizy plonów oraz dokumentacji, innowacyjną konstrukcję i podniesiono komfort pracy.
Gama sieczkarni serii 8000 obejmuje 8 modeli, 5 ze standardowymi kanałami przepływu masy oraz 3 modele z szerokim kanałem przepływu masy. Model z najsłabszym silnikiem 9-litrowym John Deere ma moc 380 KM, a z najmocniejszym 19-litrowym marki Cummins 843 KM. Poniżej pełna gama modeli:
Model | Moc KM | Marka silnika | Pojemność silnika l | Norma emisji spalin |
8100 | 380 | John Deere | 9 | Euro IV |
8200 | 430 | John Deere | 9 | Euro IV |
8300 | 490 | John Deere | 13,5 | Euro IV |
8400 | 540 | John Deere | 13,5 | Euro IV |
8500 | 585 | John Deere | 13,5 | Euro IV |
8600 | 625 | John Deere | 13,5 | Euro IV |
8700 | 766 | Cummins | 19 | Euro II |
8800 | 843 | Cummins | 19 | Euro II |
Silniki ułożone wzdłużnie
Silniki PowerTech PSX ze stajni John Deere umieszczone są w tylnej części sieczkarni wzdłużne, co zapewnia lepszą widoczność do tyłu podczas napełniania przyczepy oraz ułatwia cofanie. Taki układ silnika, z poborem powietrza znajdującym się za kabiną przekłada się na wydajny przepływ powietrza do tylnej części maszyny, co zmniejsza zapotrzebowanie układu chłodzenia na moc. Ponadto wzdłużne położenie silnika spowodowało obniżenie środka ciężkości sieczkarni i zwiększenie jej stabilności podczas pracy na stromych wzniesieniach lub szybkiej jazdy po drogach z prędkością 40 km/h.
Według producenta niższy ciężar maszyny uzyskany dzięki zastosowaniu lżejszych podzespołów, ograniczony opór przepływu masy oraz przekładnię z suchą miską olejową wpłynęły na zmniejszenie zużycia paliwa. Przyczynił się do tego również układ zarządzania prędkością silnika, który automatycznie dopasowuje obroty silnika do zapotrzebowania na moc sieczkarni, odpowiednio do warunków na polu lub na drodze.
Sucha miska olejowa przekładni
Dzięki zastosowaniu nowej technologii smarowania z suchą miską olejową przekładnia kątowa przekazuje moc do układów napędowych, ograniczając utratę mocy do minimum. Taka konstrukcja oznacza również, że wszystkie układy hydrauliczne oraz wentylator są napędzane bezpośrednio z silnika, bez potrzeby stosowania skomplikowanych złączy lub dodatkowych pasków i kół pasowych.
Wśród zespołów żniwnych możliwych do założenia na sieczkarni serii 8000 znajdują się: podbieracze do trawy z nowej serii 609 lub bezrzędowe przystawki rotacyjne z serii Kemper 300 lub 400. Do tych ostatnich należy również 10-rzędowa przystawka 475 Plus o szerokości roboczej 7,5 m, pozwalająca na obniżenie strat łodyg i kolb oraz zbiór leżącej kukurydzy. Zespoły te ograniczają również powstawanie zatorów w przypadku zachwaszczonych upraw. Wszystkie zespoły żniwne John Deere automatycznie dostosowują prędkość do wybranej długości cięcia.