Minęło zaledwie kilka lat od wprowadzenia na rynek kombajnów Tucano, a od 2015 roku są oferowane ich nowe wersje. Wszystkie mają rurę wyładowczą z tzw. górnym rozładunkiem, czym na pierwszy rzut oka odróżniają się od modeli Claas Tucano pierwszej generacji.
Nowe kombajny Tucano podzielono na trzy serie: 300, 400 i 500. Różnią się one głównie systemami omłotu i oddzielania ziarna. Pierwsze mają bęben konwencjonalny, drugie oprócz niego tzw. przyspieszacz (określany skrótem APS). Natomiast Tucano APS Hybrid to maszyna łącząca APS z rotorowym systemem oddzielania ziarna od słomy zastosowanym zamiast wytrząsaczy.
Zapożyczone z Lexiona
W nowych kombajnach Tucano zastosowano wiele rozwiązań znanych z flagowych modeli Claas Lexion. Oprócz wspomnianego „górnego” zamontowania rury rozładowczej, co pozwala wysypywać ziarno na wyższe przyczepy znajdujące się dalej od kombajnu, klapy zbiornika otwierane i zamykane są elektrycznie. Z punktu widzenia operatora jeszcze ważniejsza jest możliwość elektrohydraulicznego przestawiania klepiska z poziomu komputera pokładowego CEBIS. Mówiąc o klepisku, warto dodać, że po każdym uruchomieniu kombajnu kalibruje się ono automatycznie i ma zabezpieczenie hydrauliczne.
Zamawiając kombajn Tucano drugiej generacji, pamiętajmy, aby wybrać rurę rozładowczą o długości najbardziej nam odpowiadającej – taką możliwość daje bogata lista wyposażenia maszyny. Maksymalna wydajność rozładunku ziarna wynosi 105 l/s.
Pierwsza generacja kombajnów Tucano miała napędzaną tylną oś dzięki silnikom hydraulicznym umieszczonym przy kołach. W maszynach drugiej generacji umieszczono je wewnątrz tylnej osi, co zdaniem producenta zwiększyło siłę uciągu na tej osi o 30%. Wpłynęło to oczywiście na ułatwienie skrętu kół, czyli kierowania kombajnem. Warto wiedzieć, że opcjonalnie dostępny jest układ centralnego smarowania.
Claas rozszerza swoją serię kombajnów zbożowych Tucano o nowy model 560. Jest to maszyna o niewielkich rozmiarach. Producent zamontował w nim podobnie jak w Tucano 570 - APS Hybrid System. Układ ten łączy systemy stycznego omłotu APS...
W komfortowej kabinie standardowo montowany jest terminal CEBIS (S7) o przekątnej 8,4 cala. Natomiast opcjonalnie można zamówić większy S10 (10,4 cala). Obydwa monitory są kolorowe i dotykowe. Pozwalają zarządzać ustawieniami podzespołów kombajnu (m.in. obrotami bębna, szczeliną klepiska, stopniem otwarcia sit). Ponadto pełnią rolę informacyjną, pokazując m.in. w czasie transportu prędkość jazdy, obroty silnika i stan paliwa. Natomiast podczas omłotu wyświetlany jest na nich np. poziom strat ziarna. Nawigacja terminala może odbywać się z jego poziomu poprzez obrotowy włącznik menu lub z pokręteł umieszczonych na podłokietniku. Nowością jest możliwość zapamiętania dwóch ustawień podzespołów kombajnu, które wybierzemy dla najczęściej omłacanych roślin.
Większy terminal S10 wyróżnia się m.in. możliwością wyświetlania obrazu z czterech analogowych kamer jednocześnie i obsługą standardu Isobus. Na pewno pomocna jest funkcja automatycznego wyświetlania obrazu z tyłu maszyny podczas załączenia biegu wstecznego.
Standardowo kabina kombajnów Tucano jest wyposażona w klimatyzację sterowaną ręcznie, a opcjonalnie automatyczną. Wzorowo przeszklona kabina – również z dużym poziomym oknem dającym wgląd do zbiornika – ma wiele schowków. Jeden z nich chłodzi pracująca klimatyzacja.
Szybszy omłot
Tak jak wspomnieliśmy, kombajny Claas Tucano serii 400 wyróżnia system APS (ang. Accelerated Pre-Separation, czyli przyspieszone wstępne oddzielanie). Gdy spojrzymy do wnętrza maszyny, jest to po prostu pierwszy bęben, który ma zawsze obroty wynoszące 80% bębna głównego. Producent podaje, że jego zaletą jest przyspieszenie przepływu materiału, co w połączeniu z większym oddzielaniem do 30% ziarna na klepisku wstępnym daje wzrost wydajności omłotu sięgający do 20% przy niezmienionym zużyciu paliwa. Natomiast kombajn Tucano 570 APS Hybrid, mający za opisanym układem (bęben przyspieszający/bęben główny) zamiast wytrząsaczy rotor o długości 4200 mm i średnicy 570 mm, może osiągnąć 15% wzrost oddzielania ziarna od słomy – system Roto Plus – z zachowaniem dobrej jakości słomy. W uzyskaniu tego wyniku pomogło zastosowanie sześciu koszy oddzielających zamiast pięciu. Ponadto w kombajnie Tucano 570 APS Hybrid poprawiono przyjęcie materiału na wlocie rotora, wprowadzono możliwość mechanicznego przestawiania pokryw rotora oraz wydłużono półkę zwrotną. W zależności od wybranej wersji rotor może posiadać bezstopniowy napęd regulowany z poziomu terminala CEBIS w zakresie 480-920 obr./min lub stopniowy zmieniany skokowo. Jak zapewnia Andrzej Kulczyński, menedżer maszyn żniwnych Claas Polska, Tucano 570 APS Hybrid ma duże możliwości regulacyjne, poczynając od niezależnego ustawiania obrotów bębna młócącego i rotora. W efekcie można go łatwo dopasować do różnych warunków zbioru i pomimo zastosowanego rotora uzyskiwać słomę dobrej jakości.
Uzupełniając informacje techniczne dotyczące zespołów omłotowych i czyszczących nowych kombajnów Tucano, podajemy, że średnica głównego bębna młócącego ma zawsze 450 mm. Za to jego szerokość dla serii kombajnów: 570, 450, 440 i 340 wynosi 1580 mm, a dla serii: 430, 420 i 320 jest to 1320 mm. Natomiast całkowita powierzchnia sit w Tucano: 570, 450, 440 i 340 to 5,65 m2. Modele 430 i 420 mają 4,7 m2, a w kombajnie Tucano 320 wartość ta jest niższa o 0,45 m2. Jak wspomnieliśmy, sita regulujemy elektrycznie z kabiny. Z pozycji operatora kombajnu ustawia się również siłę wiatru oddzielającego plewy od ziarna. Regulacja ta jest bezstopniowa i dotyczy dmuchawy baryłkowej w Tucano 320 i turbinowych w pozostałych modelach.