Kombajn Case IH 9230. Test w rzepaku
Silnik o mocy maksymalnej 571 KM i heder o szerokości roboczej 10,7 m to z pewnością oferta kierowana do największych gospodarstw rolnych. Podczas naszego testu flagowy okręt żniwny z logo Case IH zmierzył się z gęstym łanem niedesykowanego rzepaku o średnim plonie nasion 4,5 t/ha.
Jednorotorowego kolosa zza oceanu poddaliśmy w 2014 r. sprawdzianowi polowemu w gospodarstwie rolnym Tadeusza Sikory w Moskorzu koło Stargardu Szczecińskiego. Kombajn został nam udostępniony przez firmę Agromarket z Wiewiecka, jednego z dilerów marki Case IH na polskim rynku.
Heder VariCut
Ważną rzeczą w przypadku maszyn ze wzdłużnym bębnem młócąco-separującym jest dobór odpowiednio szerokiego zespołu żniwnego do panujących w gospodarstwie wielkości plonów. Kombajn rotorowy z w pełni wypełnioną szczeliną roboczą generuje mniejsze straty nasion. Jest on stworzony do pracy z dużą ilością masy żniwnej.
Z tego powodu zdecydowaliśmy się przetestować flagowy okręt żniwny firmy Case IH z największym dostępnym aktualnie na polskim rynku dla niego hederem VariCut 3050 o szerokości roboczej 10,7 m.
Zespół żniwny VariCut 3050 o masie 3,5 t cechuje się przede wszystkim regulowaną długością stołu. Za zdalne wysuwanie podłogi odpowiadają umieszczone pod spodem cztery siłowniki hydrauliczne. Zakres regulacji wynosi 57 cm.
Pod lupę wzięliśmy obowiązkowo młocarnię, a w szczególności jej serce, czyli wzdłużny bęben. W kombajnie tym zamontowany jest rotor typu ST (Small Tube), czyli wersja dostosowana do europejskich wysokoplennych upraw drobnoziarnistych.
Rotor w klatce
Charakteryzuje się on większą przestrzenią omłotową w wyniku zastosowania rury nośnej dla cepów o mniejszej średnicy oraz większej wysokości samych elementów młócących. Tym samym zewnętrzna średnica rotora jest taka sama jak przy tradycyjnym bębnie, czyli 762 mm.
Na rotorze zamontowanych jest spiralnie 36 elementów młócących. Do regulacji prędkości obrotowej bębna służy trzyzakresowa skrzynia zębata oraz bezstopniowa przekładnia hydromechaniczna Power Plus Drive CVT.
Rotor okala klatka zbudowana w dolnej części z klepisk, zaś w górnej z ażurowej pokrywy zawierającej regulowane śrubowo żebra prowadzące.