John Deere X9. Producent ujawnia szczegóły superwydajnego kombajnu zbożowego
Producent z logo skaczącego jelenia ujawnił szczegóły nowej flagowej rodziny kombajnów zbożowych. Seria X9 będzie składać się z dwóch modeli: X9 1000 i X9 1100. To odpowiednio maszyny o przepustowości klasy 10 oraz 11.
Są one napędzane zupełnie nową rodziną silników z logo John Deere o pojemności 13,6 l. Mniejszy model rozwija maksymalnie 639, zaś większy 700 KM. Jednostki napędowe dysponują układem power boost, który w razie potrzeby podnosi generowaną moc odpowiednio do 692 i 753 KM. Prędkość znamionowa silnika wynosi 1900 obr./min, czyli o blisko 10% mniej od wartości tego parametru w serii S.
Oszczędności paliwa tkwią ponadto w zaprojektowanym od nowa układzie napędowym na koła i zespoły robocze. Pierwszy z nich nosi nazwę ProDrive XL i wyróżnia się zastosowanie dwóch hydromotorów zamiast jak dotychczas jednego. Rozwiązanie to ma zapewnić o 30% większy moment obrotowy, który przyda się przy pracy na skłonach i w grząskim gruncie.
John Deere X9. Jelonek z dwoma rotorami
Ciekawie prezentuje się także nowy, bardziej wytrzymały, a zarazem uproszczony układ napędu pasowego o nazwie HarvestMotion. Jak zapewnia producent, charakteryzuje się on niższym o 20% zużyciem paliwa oraz o 30% większym momentem obrotowym.
Sercem nowych maszyn jest dwurotorowa młocarnia XDS o szerokości kanału przepływu masy 1,72 m. Dwa wzdłużne bębny mają długość 3,51 m. Powierzchnia sit zespołu czyszczącego o nazwie Dyna-Flo XL wynosi 7 m2. Co ciekawe, John Deere zrezygnował ze charakterystycznego dla siebie podsiewacza ślimakowego na rzecz klasycznej podłogi schodkowej.
Pojemności zbiornika ziarna wynoszą odpowiednio 14800 i 16200 l, a prędkość rozładunku w większym modelu sięga 186 l/s. Co istotne, wprowadzenie do otwartej sprzedaży na sezon 2022 rodziny X nie oznacza zastąpienia przez nią serii S, a jej uzupełnienie. Producent podaje, że X9 1100 to maszyna o przepustowości aż o 45% większej od flagowego modelu serii S, czy S790.