Zetor Forterra 150 HD
Półbiegi zmieniane automatycznie
Na bocznej konsoli znajduje się jeszcze przełącznik klawiszowy do załączania preselekcji półbiegów. Oznacza to, że będą one zmieniać się automatycznie po osiągnięciu określonej prędkości obrotowej silnika. Natomiast ręczna zmiana półbiegów polega na tradycyjnym naciskaniu guzików oznaczonych literami L i H, które znajdują się z boku głowni dźwigni biegów głównych.
Zmiana pięciu przełożeń głównych wymaga użycia pedału sprzęgła nożnego lub przycisku umieszczonego z przodu dźwigni. W układzie przekazania napędu znajduje się również reduktor biegów do pracy w polu oraz na drodze, co pozwala w sumie uzyskać zakres biegów 30/30. Aby zmienić kierunek jazdy, wystarczy użyć dźwigni rewersora elektrohydraulicznego znajdującej się z lewej strony pod kierownicą.
Podczas naszej jazdy testowej zauważyliśmy, że zmiana kierunku jazdy następowała płynnie. Dotyczy to również przełączania półbiegów - zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Porównując kulturę jazdy Zetorem Forterrą HD do HSX, jako zwycięzcę wskazujemy nowszą wersję.
Silnik z filtrem DPF
Zetor Forterra 150 HD ma moc 147 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 589 Nm. Uzyskuje je z 16-zaworowego silnika czterocylindrowego o pojemności skokowej 4,156 l. Aby spełnić normę spalin Euro IIIB, pod maską nowych ciągników znajduje się m.in. filtr cząstek stałych DPF.
Nie ma on jednak możliwości aktywnej regeneracji poprzez wtrysk oleju napędowego w celu ułatwienia wypalania zgromadzonej w nim sadzy. Po prostu układ monitorujący stopień zanieczyszczenia filtra DPF w razie potrzeby zapala czerwoną kontrolkę.