Zetor Forterra 150 HD
Miękki przód
W nowej serii Forterra HD zadbano również o zwiększenie komfortu pracy operatora ciągnika. Opcjonalnie dostępna jest przednia oś amortyzowana, którą dla Zetora dostarcza znana firma Carraro. Ten wielowahaczowy most obsługuje się z kabiny ciągnika.
W czasie naszej jazdy testowej skorzystaliśmy z tej opcji. Układ działał bez zarzutu. W pracach transportowych warto załączyć tryb automatyczny amortyzacji przedniej osi. Dzięki temu komfort jazdy jest zdecydowanie wyższy w porównaniu do przedniego mostu montowanego na sztywno.
Układ amortyzacji przedniej osi można wyłączyć lub ustawić według własnych potrzeb na wybranej wysokości. Służą do tego dwa przyciski umieszczone na prawej konsoli.
Przełączniki zamiast dźwigni
Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy uwagę przykuwa prawa strona kabiny. Przede wszystkim nie znajdziemy już tam dźwigni do obsługi hydrauliki zewnętrznej, ale dźwigienki do sterowania elektronicznego. W ich linii prostej umieszczone są pokrętła pozwalające dla każdej pary szybkozłączy ustawić niezależnie wydatek i czas przepływu oleju. Do obsługi dwóch par gniazd hydraulicznych można również wykorzystać dżojstik umieszczony przed wspomnianymi przełącznikami z przodu konsoli.
Pozostałe funkcje Zetora Forterra serii HD również sterowane są elektronicznie. W taki sposób przełącznikami klawiszowymi załącza się napęd przedniego mostu i mechanizmu różnicowego. Mogą one pracować w trybie automatycznym.
Nowością w Zetorze Forterra serii HD jest możliwość pomiaru wydajności pracy. Wystarczy do komputera pokładowego wprowadzić szerokość roboczą zagregowanej z ciągnikiem maszyny, a będzie on zliczał wydajność w ha/h i liczbę przepracowanych hektarów.