Ursus 1614 - naprawa mechanizmu różnicowego
Co warto jeszcze zrobić?
Kiedy mamy tak bardzo rozebrany ciągnik i jesteśmy na etapie wyjętych zwolnic, możemy sprawdzić stopień zużycia sworzni mocujących koła zębate wewnątrz obudowy zwolnicy, które utrzymują wały napędowe. Po rozebraniu tych elementów, stwierdzono, że pojawiły się tam istotne zmiany, a szczególnie luzy na wałkach satelitów zwolnic. Części te, tzn. wspominane sworznie i wałki również wymieniono na nowe. Największe zużycie zanotowano szczególnie w miejscach, gdzie sworznie opierają się na wałeczkach łożysk. Po dokręceniu i zabezpieczeniu śrub mocujących elementy wewnątrz zwolnicy – zakładamy uszczelkę i możemy złożyć je w całość. Po skręceniu śrub, można zwolnice zamontować w tylnym moście.
Napraw hamulec!
Wspominaliśmy, że przy okazji rozebranego tylnego mostu, a właściwie zdjętych zwolnic, warto również spojrzeć na tarcze hamulcowe. Nie trudno wpaść na to, że skoro wytarciu uległy dość trwałe mosiężne tulejki w przekładni głównej i zęby satelitów, to na pewno do wymiany kwalifikują się tarcze hamulca. Przeczucie mechaników nie myliło. Faktycznie tarcze wykazywały znaczne zużycie, należało je wymienić na nowe. Ponadto okładziny starych tarcz były zaolejone.
Po zamontowaniu nowych tarcz hamulcowych i wymianie elementów układu różnicowego, możemy składać ciągnik z powrotem. Wtedy zwróćmy uwagę na wpasowanie wałka półosi zwolnicy (tj. wałka zazębiającego się z satelitami zwolnicy i m. in. tarczami hamulcowymi wewnątrz tylnego mostu). Kiedy zrobimy to nieostrożnie, może okazać się, że trzeba będzie rozebrać tylny most ponownie. Nieostrożne wprowadzenie wałka zwolnicy, czyli nie trafienie wypustami wałka w wypusty na tarczach hamulców spowoduje, że zęby tarcz ulegną ścięciu i ciągnik nie będzie hamował. Dlatego dobrym rozwiązaniem podczas montażu ciężkich, ale precyzyjnych elementów, jest użycie chociażby podnośnika na kołach, czy pewnego rodzaju wózka. Pozwala on na dowolne podnoszenie i opuszczanie montowanych elementów, co sprawia, że można je dokładnie ustawić. Po założeniu zwolnic możemy wymienić w nich olej. Warto to zrobić, ponieważ wszystkie te podzespołu pracują pod znacznymi obciążeniami. Dlatego bardzo ważne jest, aby miały bardzo dobre smarowanie i optymalne chłodzenie.