Steyr – ciągnik z napędem hybrydowym
Wśród różnorodnych działań podejmowanych w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla rozwój alternatyw dla diesla jest stosunkowo wysoko na liście priorytetów. Marka Steyr prezentuje pojazd Hybrid CVT z modułową koncepcją hybrydową dla średnich i dużych standardowych ciągników.
Przedstawiony prototyp bazuje na seryjnym modelu w klasie podstawowej z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 180 KM i rozstawie osi 2,79 m.
Podczas gdy hydromechaniczna przekładnia bezstopniowa została przejęta 1:1 z oryginału, motor diesla rozwija w Hybrid CVT 260 KM i współpracuje z całkowicie nowym przednim układem napędowym z niezależnym zawieszeniem kół i dwoma zintegrowanymi maszynami elektrycznymi. Generator napędzany jest przez silnik spalinowy za pośrednictwem stopnia przekładni i przekazuje wytwarzaną moc elektryczną (do 102 KM) do silnika elektrycznego za pośrednictwem specjalnej elektroniki. Silnik ten przekształca energię elektryczną z powrotem w mechaniczną, która jest przekazywana poprzez dwustopniową przekładnię do przekładni zębatej mechanizmu różnicowego przedniej osi. Może ona być również nadal napędzana mechanicznie poprzez klasyczne sprzęgło wielopłytkowe. W pionie elektrycznym znajdują się również: SuperCaps (elektrostatyczne zasobniki energii, które mogą pochłaniać i uwalniać dużo mocy w krótkim czasie), rezystor hamowania i po jednym gnieździe wysokiego napięcia AEF z przodu i z tyłu. Te komponenty i szeregowo-równoległa struktura hybrydowa umożliwiają korzystanie z wielu funkcji, będących nowością w ciągnikach. Należą do nich m.in.
E-Steering (zmienny, aktywnie sterowany ruch przedniej osi do przodu) oraz E-Boost, czyli funkcja elektrycznego doładowania w celu szybkiego przyspieszenia podczas transportu. E-Torque Filling może być używany do kompensacji obciążeń szczytowych, podczas gdy tryb E-Eco umożliwia jazdę z napędem spalinowo-elektrycznym przy niskich prędkościach obrotowych silnika, a dzięki E-Braking możliwe jest odzyskiwanie energii hamowania za pomocą retardera. W postaci E-Torque Vectoring oraz E-Implement dochodzą do tego znane funkcje do zmiennego rozkładu momentu obrotowego między osiami oraz do dostarczania energii elektrycznej do osprzętu.
Firma Steyr za ciągnik z napędem hybrydowym zdobyła srebrny medal na targach Agritechnica 2023 w Hannoverze.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 12/2023 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ