Podczas targów Opolagra 2014 nasza redakcja przeprowadziła debatę „Podobna moc 80 KM z silnika 3- lub 4-cylindrowego - jaki ciągnik wybrać?”. Punktem wyjścia do dyskusji była prezentacja ciągników firmy New Holland wpisujących się w temat spotkania.
Wielu producentów ciągników oferuje traktory o prawie identycznej mocy osiąganej z silników mających trzy lub cztery cylindry. Ich ceny są podobne i rolnikom trudno zdecydować się, który kupić. Prezentacja produktowa, pytania i odpowiedzi, które padły podczas debaty, pozwoliły nam wychwycić plusy i minusy tych rozwiązań.
New Holland T8.420 miał swoją premierę w 2012 roku, jego bezstopniowa wersja AutoCommand pojawiła się dopiero na wystawie Agro Show w 2013 roku. Krótko przed tymi targami mieliśmy okazję przetestować w polu największą bezstopniówkę w...
Zwrotniejszy i lżejszy
Porównując dane techniczne ciągnika New Holland TD5.75 z silnikiem trzycylindrowym (2,9 l) o mocy znamionowej 72 KM z jego odpowiednikiem czterocylindrowym (3,4 l) T4.75 Hi-Lo mającym 74 KM, od razu widać różnice dotyczące promienia skrętu. Pierwszy traktor mający osie rozstawione na 2224 mm ma promień skrętu wynoszący 3800 mm. Natomiast w tym z silnikiem czterocylindrowym rozstaw osi wynosi 2258 mm, a promień skrętu 4050 mm. Po prostu ciągnik trzycylindrowy jest zawsze zwrotniejszy niż czterocylindrowy. Dlatego w wielu pracach podwórzowych ma nad nim przewagę.
Inna zauważalna szybko różnica dotyczy mas ciągników. - Blok naszego silnika trzycylindrowego jest o 9% lżejszy niż blok odpowiadającego mu mocą silnika czterocylindrowego. Przekłada się to na końcową całkowitą masę ciągników, w których te silniki zostały zamontowane. New Holland TD5.75 ma 3080 kg, a New Holland T4.75 Hi-Lo 3600 kg - porównuje Łukasz Chęciński, specjalista produktowy New Holland.
Lżejszy ciągnik jest pożądany przy lekkich pracach polowych i wykonywanych w granicach siedliska gospodarstwa. Natomiast cięższy, przy takiej samej mocy, ma lepszą trakcję. Dlatego pasuje do ciężkich prac polowych. Jest również stabilniejszy na drodze w czasie transportu z załadowanymi ładunkiem przyczepami.
Różne skoki cylindrów
Analizując budowę silników, warto zwrócić uwagę na różne skoki cylindrów silnika trzy- i czterocylindrowego o podobnej mocy. Okazuje się, że ten pierwszy ma dłuższy skok, co daje większy zapas momentu obrotowego. Za to jest głośniejszy i powoduje większe wibracje niż silnik czterocylindrowy. Ponadto „czwórka” mająca mniejszy skok cylindra jest bardziej czuła na dodanie gazu, czyli szybciej wchodzi na obroty. Silniki czterocylindrowe są również elastyczniejsze – przy niższych obrotach uzyskują wyższą moc niż ich odpowiedniki trzycylindrowe mające podobną liczbę koni mechanicznych.