Najmniejsza bezstopniówka Case IH
W wersji bezstopniowej Case IH ma obecnie nie tylko ciągniki Magnum i Puma, ale też Maxxum. W naszym kraju pracują już ich pierwsze egzemplarze.
– Modele Case IH Maxxum CVX zbudowaliśmy w odpowiedzi na coraz widoczniejszy trend stosowania bezstopniowych skrzyń biegów także w średnich ciągnikach – mówi Vincent Hazenberg, product manager firmy Case IH. Modele Maxxum CVX Efficient Power to najmniejsze ciągniki z bezstopniową przekładnią w palecie marki Case IH. Ich pojawienie się sprawiło, że od 2014 r. Case IH ma w ofercie ciągniki ze skrzynią bezstopniową o mocach od 122 do 435 KM.
Cała seria Case IH Maxxum liczy sobie sześć modeli (trzy czterocylindrowe i trzy sześciocylindrowe), ale wersja CVX ogranicza się tylko do modeli z czterema cylindrami: 110 CVX, 120 CVX i 130 CVX o mocach maksymalnych od 122 do 163 KM. Ich pierwsza prezentacja europejska miała miejsce w połowie 2013 r. Od tego czasu bezstopniowe Maxxumy są obiektem coraz większego zainteresowania.
Skrzynia z Belgii
Modele Maxxum CVX wyposażone są w przekładnie CVX z technologią podwójnego sprzęgła produkowaną w Belgii w zakładach koncernu CNH. Ta skrzynia sprawia, iż od 0 do 50 km/h możemy rozpędzić ciągnik całkowicie bezstopniowo. Jednak sprawność przekładni jest nadal wysoka, gdyż hydrostat działa w dwóch mechanicznych zakresach jazdy. Konstrukcja części hydrostatycznej przekładni ciągników Case IH Maxxum CVX powoduje, że moc hydrauliczna dostępna jest w równym stopniu w całym zakresie prędkości obrotowej ciągnika i wymaga poniżej 25% mocy silnika.
Przekładnia bezstopniowa umożliwia także płynne obniżenie obrotów silnika do 1750 na minutę po osiągnięciu maksymalnej prędkości 50 km/h. W wersji z prędkością maksymalną do 40 km/h elektronika zwalnia silnik nawet do 1600 obr./min. Istotną sprawą dla operatora jest trójstopniowa regulacja agresywności przekładni napędowej. Przycisk z obrazem koła zębatego i trzema diodami daje możliwość wyboru wolnej reakcji przekładni, przy zapalonej jednej diodzie. Przy kolejnym wciśnięciu zapalają się dwie diody LED, co oznacza średnią dynamikę działania skrzyni. Natomiast gdy świecą wszystkie trzy diody LED, przekładnia będzie reagować bardzo dynamicznie. Znajdujący się obok przycisk z literą M umożliwia całkowite rozdzielenie obrotów silnika od działania przekładni. Ta funkcja przyda się najbardziej w pracach z ładowaczem czołowym lub prasą. Możemy zapamiętać prędkość obrotową silnika, która nam najbardziej pasuje do pracy. Wtedy prędkość jazdy jest zależna od położenia dżojstika. Jeśli pociągniemy go całkowicie do siebie, to ciągnik się zatrzyma, utrzymując wcześniej zadane obroty. Pchnięcie dżojstika spowoduje ruszenie przy niezmienionej prędkości obrotowej motoru.