Hattat Tarim serii T
Turecka marka Hattat do tej pory znana była w Polsce jedynie ze współpracy z firmami Ursus (dawniej Pol-Mot) i Valtra. Od niedawna za sprawą przedsiębiorstwa Master Agro z Olsztyna producent ten wkracza na nasz rynek pod swoim logo. Ciągnikami flagowymi Hattata są przedstawiciele serii T.
Traktory te swoją polską premierę miały na zakończonych kilka dni temu kieleckich targach Agrotech 2016. Stanowią one rozwinięcie ugruntowanego na rynku typoszeregu A. Póki co, obie rodziny ciągników będą oferowane równolegle.
Seria T, podobnie jak A, składa się z pięciu modeli. Identyczny jest także przedział mocy ich silników. Pod maskami ciągników znajdziemy trzy- i czterocylindrowe motory marki Perkins. W nowszej serii T jedynie najmniejszy model o mocy znamionowej i maksymalnej zarazem wynoszącej 68 KM ma jednostkę z trzema garami. Z kolei rodzina A oferuje dwa ciągniki trzycylindrowe. W obu seriach flagowy model rozwija 102 KM. Silniki spełniają normę emisji spalin Euro IIIA.
Nowością w ciągnikach z rodziny T jest czysto mechaniczna przekładnia 24/24. Skrzynię tą producent montuje w dwóch największych modelach - T 4090 i T 4100. W wariancie tym za zmianę kierunku jazdy odpowiada umieszczona po lewej stronie kierownicy dźwignia mechanicznie sterowanego rewersora.
Pozostałe modele serii T, a także wszystkie serii A mają do wyboru przekładnię 16/8 lub 12/12. W tym drugim przypadku także występuje mechanicznie przełączana przekładnia nawrotna, lecz poprzez drążek towarzyszący dźwigniom zmiany biegów podstawowych oraz zakresów.
Tylny TUZ trzech najmniejszych modeli serii T ma udźwig maksymalny 3,5 t, zaś dwóch większych 4,5 t. To odpowiednio o 300 i o 800 kg więcej w porównaniu z ich starszymi braćmi. Producent zwiększył też wydatek pompy hydraulicznej - odpowiednio z 43 do 45 i z 58 do 64 l/min. Olej, poza tylnym podnośnikiem zasila także 4 lub 8 par szybkozłączy.
Różnice zauważymy także po kształcie i dizajnie maski. W ciągnikach serii T profil pokrywy silnika z charakterystycznymi wgłębieniami w przedniej części pozwala na większy kąt skrętu kół. Zmodernizowane zostały także wloty powietrza na masce.