Cztery cylindry marki Claas
Karl Hundertmark – prezes Claas Polska witając dziennikarzy w centrum szkoleniowym Claas Polska w Sierosławiu niedaleko Poznania przyznał, że wprowadzenie kolejnego modelu ciągnika czterocylindrowego o średniej mocy jest dla Claas Polska ważnym krokiem w zwiększeniu udziału w sprzedaży ciągników tej marki właśnie w tym segmencie.
- Zdajemy sobie sprawę, że to segment ciągników o mocy 80 – 120 KM stanowi największą część liczby wszystkich ciągników sprzedanych w Polsce – podkreślił prezes Claas Polska – Dlatego wraz z prezentacją nowego modelu o nazwie Atos zdecydowaliśmy się, aby pokazać całą naszą gamę ciągników czterocylindrowych.
Claas Nexos
Najmniejszym modele w gamie ciągników Claas, wyposażonym w silnik czterocylindrowy jest Nexos. Ten specjalistyczny ciągnik sprzedawany jest w wersji sadowniczej, ogrodniczej oraz wąskiej. Ta ostatnia jest najczęściej wykorzystywana w winnicach. Co ciekawe egzemplarze tego traktora pracują również w Polsce.
Najmniejszym rolniczym ciągnikiem marki Claas z czterocylindrową jednostką napędową pod maską jest Elios o mocy od 75 do 102 KM.
Claas Atos
Jednak główna część konferencji, która miała miejsc 29. lipca 2015 roku w Centrum Szkoleniowym Claas Polska poświęcona była nowemu modelowi o nazwie Atos. Zastępuje on model Axos, który wychodzi z produkcji do końca roku. Jednak jak podkreślał Paweł Olech, dyrektor sprzedaży Claas Polska dotychczasowi użytkownicy Axosów będą mieli pełne wsparcie techniczne i serwisowe ze strony producenta jak i dilerów.
Claas Atos jest oferowany w dwóch seriach 300 i 200 w zakresie mocy maksymalnej 76 – 109 KM. W naszym kraju oficjalna prezentacja nastąpi podczas wrześniowych targów Agro Show, ale pierwsze sztuki już niedługo pojawią się u dilerów marki Claas
Atos został opracowany przy współpracy z koncernem SDFG. Seria 300 zaprezentowana podczas konferencji w Sierosławiu napędzana jest czterocylindrową jednostką napędową Farmotion. Jak podkreślał prowadzący konferencję Emil Kaźmierczak, menadżer produktu ciągniki w Claas Polska, silnik Atosa charakteryzuje się dobrym przebiegiem momentu obrotowego i mocy. Maksima tych parametrów rozmieszczone są w zakresach obrotów umożliwiających pracę z niskim zużyciem paliwa.
Silnik o pojemności 3,8 litra wyposażony jest w zewnętrzną recyrkulację spalin i katalizator DOC. Taki system oczyszczania spalin pozwala spełniać normę czystości gazów wylotowych na poziomie Euro IIIB. Trzy zaprezentowane podczas konferencji także w pracy modele serii 300 dysponują odpowiednio mocą maksymalną: Atos 330 88 KM, Atos 340 102 KM oraz Atos 350 109 KM
W Atosach przewidziano możliwość montażu trzech rodzajów przekładni mechanicznych. Najprostsza, całkowicie mechaniczna ma pięć biegów i dwa zakresy zmieniane po zatrzymaniu ciągnika. Nieco bardziej rozbudowana jest przekładnia Twinshift, która oprócz 10 biegów mechanicznych ma także dwa półbiegi zmieniane pod obciążeniem, czyli bez konieczności używania sprzęgła nożnego.