CIS i…
W Claas Academy mieliśmy możliwość bliższego przyjrzenia się ciągnikom wyposażonym w przekładnię Hexashift w dwóch wersjach CIS i CEBIS. Przekładnia ta daje nam do dyspozycji sześć biegów zmienianych pod obciążeniem sekwencyjnie i umieszczonych w czterech zakresach – od najwolniejszego A do najszybszego D.
Claas w ciągnikach serii Arion 500 i 600 (o mocach od 145 do 184 KM) zaproponował możliwość mechaniczno-elektrohydraulicznej obsługi gniazd hydraulicznych. Jest to rozwiązanie pośrednie pomiędzy ciągnikami z systemem mechanicznym CIS, a...
W Arionie 620 mogliśmy sprawdzić, jak wygląda sterowanie funkcjami w wersji CIS. Jest to wersja prostsza, choć również mamy możliwość dopasowania kilku ustawień. Przede wszystkim możemy dopasować automatyczną zmianę biegów do rodzaju pracy i naszych upodobań. Za pomocą pokrętła pod kierownicą, po prawej stronie możemy poruszać się po prostym menu wyświetlacza na desce rozdzielczej. Wybierając oznaczenie przekładni z literą A, możemy zmieniać poziom obrotów silnika, przy których nastąpi automatyczna zmiana biegów. Testując to, doszliśmy do wniosku, że faktycznie zmianę reakcji przekładni można wręcz dopasowywać, przejeżdżając z pola na pole. Nam zajęło to dosłownie 20 s. Oczywiście zmiana biegów na ustalonych przez nas obrotach będzie miała miejsce w trybie ręcznym jazdy Arionem. Jedną z ważniejszych naszym zdaniem funkcji jest możliwość dopasowania biegu, na którym będziemy wykonywać uwrocie. Bieg startowy, który jest domyślnie ustawiany po uruchomieniu silnika, można wybrać między A1 a D1. Można też wybrać bieg dla ruszania z miejsca. Jest on automatycznie aktywowany po zatrzymaniu ciągnika.
Na niedużym wyświetlaczu da się również wyregulować szybkość reakcji hydrauliki zewnętrznej. Niestety w porównaniu do CEBIS nie możemy wykorzystać systemu CSM (Claas Sequence Management), czyli ustawić automatycznie wykonywanej sekwencji czynności na uwrociach. Nasze ustawienia podczas jazdy widać na wyświetlaczu umieszczonym na prawym słupku. Jeśli jedziemy w trybie transportowym, to informacja o biegu uwrociowym nie wyświetla się. W dolnym lewym okienku mamy bieg, który dobiera automatycznie przekładnia, gdy zatrzymamy ciągnik i będziemy chcieli ponownie ruszyć. W momencie przejścia na tryb polowy automatycznie pojawia się bieg uwrociowy w dolnym lewym okienku wyświetlacza na słupku.
CEBIS
Z kolei CEBIS, w który był wyposażony Arion 540, pozwalał na zmianę ustawień przekładni, biegu uwrociowego, biegu, z którego ruszamy, oraz stworzenie sekwencji czynności na uwrociu.
W obu wersjach – zarówno CIS, jak i CEBIS – mamy przycisk do szybkiej zmiany biegu na uwrociowy. W ciągnikach z CIS znajduje się on na samej górze dźwigni drivestick, natomiast w dżojstiku Cmotion dostępnym w wersji CEBIS jest on umieszczony na górze w pobliżu przycisków wyboru zapamiętanych obrotów silnika. Takie rozwiązanie naszym zdaniem znacznie ułatwi pracę, gdyż nie musimy redukować biegów po kolei do odpowiednio niskiego.
Skrzynia Hexashift spodobała nam się także dzięki temu, że ma łącznie cztery tryby działania. Ich wyboru możemy dokonać za pomocą przycisków na podłokietniku i na dżojstiku. Pierwszym podstawowym jest wybór trybu transportowego lub polowego, co ma wpływ na działanie przekładni podczas automatycznej zmiany biegów. Na podłokietniku w obu wersjach mamy przycisk z literą A. Umożliwia on załączenie w pełni automatycznej zmiany wszystkich biegów włącznie ze zmianą zakresów. Jednak możliwość zmiany zakresów mamy tylko w trybie transportowym. W trybie polowym skrzynia będzie zmieniała biegi w obrębie jednego zakresu. Dlatego zależnie od narzędzia trzeba ręcznie wybrać optymalny zakres do prędkości roboczej, jaką chcemy osiągnąć. Jeśli mamy pola, gdzie dobrze znamy warunki, to możemy ograniczyć automatyczne zmiany biegów od sześciu do nawet jednego. Tego ustawienia możemy dokonać zarówno w CIS, jak i w CEBIS.
Drugim trybem, który będzie najlepiej odpowiadał rolnikom ceniącym pełną kontrolę nad przekładnią, jest tryb ręczny. Działa on domyślnie, jeśli nie włączymy przycisku trybu Auto. W tym podstawowym trybie zmieniamy przełożenie, klikając dżojstikiem do przodu lub do tyłu. Jeśli chcemy przejść na inny zakres, musimy wykonać dłuższy ruch dżojstikiem. W trybie manualnym najlepiej docenimy automatyczny dobór przełożenia do prędkości. Zauważymy np., że z C6 przejdziemy na D2. Wynika to z tego, że przełożenia pod względem prędkości częściowo się na siebie nakładają. Aby zachować płynność przyspieszania, komputer dobiera bieg o odpowiednio wyższym zakresie prędkości.
Ostatnim trybem, który ma w istocie tylko jedno przeznaczenie wynikające już z jego nazwy, jest tryb WOM. Wybierając go, poprzez załączenie wałka WOM (przekładnia zmieni ustawienia samoczynnie) sprawimy, że silnik będzie utrzymywał stałe obroty, a skrzynia będzie zmieniała biegi i co za tym idzie prędkość, tak aby obroty WOM-u były na właściwym poziomie.