Case IH Farmall 85A. Ciągnik na 50 ha
Rewersor hydrauliczny
Mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ się Farmallem 85A. Jego zsynchronizowana skrzynia Powershuttle 12/12 działała bezproblemowo. Dostępne są dwie dźwignie – jedna do zmiany czterech biegów i druga trzech zakresów. Rewersor hydrauliczny umieszczony tradycyjnie pod kierownicą z jej lewej strony działa płynnie. Pozwala on ruszać i zmieniać kierunek jazdy bez naciskania pedału sprzęgła. Rewersor w wersji hydraulicznej obsługuje się trochę ciężej niż elektrohydrauliczny, ale różnica jest niewielka i polecamy to rozwiązanie. Ze względów bezpieczeństwa dźwigienka rewersora jest aktywna tylko wtedy, gdy siedzisko ciągnika jest obciążone – ktoś na nim siedzi. Zresztą jeżeli przy pracującym silniku wstaniemy z fotela, to rozlegnie się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.
Dźwiga nawet 4,7 tony
W nowym ciągniku Farmall 85A standardowo tylny TUZ ma udźwig 3565 kG. Za to z opcjonalnymi siłownikami wspomagającymi tylne ramiona parametr ten wzrasta do 4700 kG. Jest to udźwig lepszy aż o 31% w porównaniu do poprzednich modeli ciągników tej serii. Ponadto nowego Farmalla 85A można zamówić z pompą hydrauliczną o wydatku 63 l/min – standardowo to 47 l/min. Ważne jest to, że ciągnik ma i tak zawsze dwie pompy hydrauliczne. Główna (opisana powyżej) odpowiada za zasilanie TUZ-u i zewnętrznych trzech par gniazd hydraulicznych. Natomiast druga pompa hydrauliczna obsługuje tylko układ kierowniczy. Jeżeli zamówimy ciągnik z najwydajniejszą pompą podstawową, to i druga zasilająca orbitrol będzie miała wyższy wydatek niż w ciągniku z główną pompą standardową. Producent wyszedł z założenia, że zwiększenie wydajności powinno iść zawsze w parze, aby nie tworzyć wąskich gardeł.
W kabinie jest ciszej
Na przyszłych operatorów ciągników Case IH Farmall 85A czeka kabina, która jest zdecydowanie cichsza niż w poprzedniej serii tych maszyn. Przy wsiadaniu trudno będzie się poślizgnąć, bo uniemożliwią nam to antypoślizgowe stopnie. Drzwi kabinowe są szeroko otwierane i w całości przeszklone. Widoku nie przesłania rura wydechowa, bo znajduje się na wysokości prawego słupka kabiny. Gdy pracujemy z ładowaczem czołowym, przyda się na pewno okno dachowe i wspomniany rewersor.
Oprócz modelu Case IH Farmall 85A dostępne są jeszcze trzy wersje tej serii o mocach: 99, 107 i 114 KM. Odpowiadają im modele Farmall: 95A, 105A i 115A.
Więcej przeczytasz w RPT 5/2015. ZAPRENUMERUJ