Hodowcy bydła, trzody chlewnej oraz drobiu w miniony weekend spotkali się na targach Agro Days. Dni Hodowcy 2019. Na powierzchni 15 tys. m2 zaprezentowało się 76 wystawców z całego kraju, odbyło się 30 warsztatów oraz liczne prezentacje, debaty i konferencje.
Prognozy podają, że do 2050 r. liczba osób opornych na antybiotyki może wzrosnąć dziesięciokrotnie. W związku z tymi doniesieniami jest planowane stworzenie międzynarodowego centrum przeciwko antybiotykooporności. Dania jest wiodącym...
Agro Days 2019, to wydarzenie o charakterze biznesowo-edukacyjnym oferujące praktyczną wiedzę dla hodowców bydła, drobiu i trzody chlewnej. Odbyło się ono w miniony weekend (2 - 3 lutego) w Centrum Targowo-Wystawiennicze Global Expo we Warszawie.
Spotkanie rozpoczęło się konferencją "Żywność pod presją? Odpowiedzialna produkcja, świadoma konsumpcja". Eksperci zaproszeni do debaty zwracali szczególną uwagę na to, że o jakości produktów, które trafiają na nasze stoły trzeba myśleć już na bardzo wczesnym etapie.
- Dziś mówimy już o całym łańcuchu produkcji żywności, w którym odpowiedzialność podzielona jest na poszczególne jego ogniwa. Musimy mieć świadomość, jak nasza część łańcucha produkcyjnego wpływa na pozostałe. W przypadku De Heus, mamy określone oczekiwania wobec zaopatrzenia w surowce, ale pamiętamy też o hodowcach, którym dostarczamy nasze produkty - podkreślał Adam Zaleski, dyrektor generalny De Heus.
W odpowiedzialnej produkcji żywności kluczowe znaczenie ma troska o środowisko. Dlatego należy wykorzystywać nowe technologie, aby produkować więcej i zużywać mniej zasobów środowiskowych.
Zdaniem Sylwestra Mierzejewskiego, wiceprezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, dzisiejsza jakość produktów to efekt wieloletniej i ciężkiej pracy hodowlanej. Dzięki niej osiągamy światowe wyniki w produkcji żywności.
Agro Days. Dni Hodowcy czyli targi przeznaczone dla hodowców bydła, drobiu, trzody chlewnej, ekspertów oraz wszystkich, którzy interesują się branżą agro rozpoczęły się dzisiaj 2 lutego w Global Expo w Warszawie. Agro Days. Dni...
Drugim elementem odpowiedzialnej produkcji jest szacunek do obowiązującego prawa. Nie zawsze jest ono idealne, ale tworzone jest z troski o konsumenta i jakość wytwarzanych produktów. Oznacza to produkcję bezpieczną, etyczną i humanitarną.
- Odpowiedzialna produkcja to przede wszystkim produkcja zdrowej żywności. W Polsce ma ona długą tradycję, która wywodzi się z prowadzenia rodzinnych gospodarstw. Nasza żywność jest dobrze kontrolowana, wysokiej jakości. Dzięki temu eksportujemy ją na cały świat. To ogromy powód do dumy - zaznaczył Mariusz Gołębiowski, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”.
Produkcja musi być również prowadzona ze świadomością odpowiedzialności za finalny produkt na każdym etapie jego wytwarzania. Zdaniem Adama Zaleskiego produkując paszę nie należy myśleć o tym, że jest ona produkowana dla zwierząt, ale dla ludzi, ponieważ to w jaki sposób będą karmione zwierzęta, bezpośrednio przekłada się na produkty, które znajdujemy w sklepach.
W świadomości polskich konsumentów nadal istnieje wiele mitów na temat produkcji żywności, a w szczególności stosowania hormonów, antybiotyków i żywności GMO.
- Połączenie producent-konsument jest niezwykle istotne. My staramy się słuchać konsumenta, ale musimy też walczyć z wieloma mitami, które towarzyszą produkcji żywności. Stosowanie hormonów w Polsce jest zakazane od ponad 20 lat, antybiotyki podawane są tylko i wyłącznie z przepisu lekarza i pod jego nadzorem. Te wszystkie kwestie są uregulowane prawnie - tłumaczył Łukasz Dominiak, dyrektor Krajowej Rady Drobiarstwa.
"Od grudnia ubiegłego roku trwa akcja protestacyjna pracowników Inspekcji Weterynaryjnej. W związku z zapowiadanym zaostrzeniem protestu, który może wpłynąć zarówno na ograniczenie bezpieczeństwa żywności, jak i na...
Zdaniem Sylwestra Mierzejewskieg produkty non-GMO to wyłącznie moda, która wpływa jedynie na zwiększenie kosztów produkcji.
Jak podkreślił Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BGŻ BNP Paribas na Europę Śr.-Wsch. i Afrykę, cieszy go, że żywność i jedzenie są ważne dla konsumentów, o czym świadczy duża popularność wszelkiego rodzaju programów telewizyjnych, które są temu poświęcone. To bardzo dobry trend, który wzmacnia również świadomość.
Polacy nie tylko kupują w sposób przemyślany, ale również świadomie wybierają restauracje, w których jedzą.
Damian Kordas, kucharz, zwycięzca programu Masterchef zauważył, że coraz częściej w restauracjach możemy zobaczyć w menu informacje na temat pochodzenia produktów, które wykorzystano do przygotowania dań. To również świadczy o tym, że klienci chcą świadomie decydować o tym co jedzą.
W Polsce 40 proc. mieszkańców deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu kupuje zdrową żywość, a tylko 10% nigdy tego nie robi - wynika z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą MANDS na zlecanie De Heus.
Najchętniej kupujemy w sklepach specjalistycznych mięsnych, warzywniakach oraz bezpośrednio od rolników. Za zdrowe produkty uważamy te z krótką listą składników, bez konserwantów, bez fosforanów, produkowane z dala od głównych ciągów komunikacyjnych.
Odpowiedzialna produkcja żywności ma trzy wymiary: środowiskowy, prawny i komercyjny. Musimy wytwarzać więcej produktów wysokiej jakości zużywając mniej zasobów, przestrzegać norm oraz odpowiadać na potrzeby świadomych konsumentów, to najważniejsze wnioski z konferencji.