Jaja w sklepach tańsze niż u producentów
Producenci jaj stali się mimowolnymi ofiarami wojny cenowej między dwoma największymi sieciami handlowymi w Polsce.
Wiodący detaliści sprzedają w swoich sklepach jaja kurze poniżej cen zakupu, a to powoduje, że pozostali odbiorcy podejrzewają producentów jaj o nierówne traktowanie kontrahentów.
- Monitoring cen detalicznych prowadzony przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz dowodzi, że w niektórych momentach dwaj kluczowi dla naszego rynku detaliści sprzedają jaja kurze w cenach blisko o 50 procent niższych niż te, po których kupują jaja od producentów – mówi Katarzyna Gawrońska, dyrektorka Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz dodając:
HPAI. 3 ogniska grypy ptaków w gminie Iława
- Izba jest zadowolona, że konsumenci zyskali nieoczekiwany dostęp do bardzo tanich jaj, że sieci handlowe dotują swoich klientów jednak taka polityka cenowa rodzi również niestety wiele problemów dla producentów jaj.
Kluczowym kłopotem producentów jaj, który jest bezpośrednim następstwem wojny cenowej najważniejszych graczy handlu nowoczesnego, jest codzienne mierzenie się z żądaniami o obniżkę cen formułowanych przez innych odbiorców jaj.
Według dyrektor Gawrońskiej z KIPDiP, sytuacji nie poprawiają tłumaczenia, że największe sieci handlowe płacą normalną cenę, a sprzedaż poniżej kosztów zakupu jest suwerenną decyzją tych sieci.
Polscy producenci jaj stawiają też czoła podejrzeniom konsumentów, którzy sądzą że tak duże obniżki cen muszą wiązać się z obniżeniem jakości towaru albo z karmieniem kur paszami podejrzanego pochodzenia lub niepełnowartościowymi.
Polska odzyskała status kraju wolnego od rzekomego pomoru drobiu
Wielu kupujących obawia się także, że niskie ceny wynikają z tego, że na naszym rynku sprzedawane są jaja, które sprowadzono do Polski z krajów o niższym standardzie higienicznym i dobrostanowym.
- Przyzwyczailiśmy się, że okresowo duże sieci handlowe sprzedają jaja konsumentom poniżej ceny ich hurtowego nabycia. Zwykle jednak dyskonto dla konsumentów wynosiło kilkanaście do dwudziestu procent - mówi Katarzyna Gawrońska relacjonuje obawy producentów dodając:
- Obecnie, kiedy jaja sprzedawane są konsumentom zdecydowanie poniżej ceny ich wytworzenia, cała branża jest więcej niż zaniepokojona.
Dyrektorka KIPDiP podkreśla jednak, że branża produkcji i dystrybucji jaj nie chce się wtrącać w suwerenne decyzje swoich partnerów handlowych.
– Jedyne, o co prosimy, to o zachowanie zdrowego rozsądku – podsumowuje Gawrońska.
Książki warte polecenia: Sygnały kur nieśnych |Sygnały indyków