Coraz mniej kur niosek hodowanych jest w systemie klatkowym
W Polsce rośnie liczba kur niosek hodowanych w systemie ekologicznym, wolnowybiegowym i ściółkowym - wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Raport prezentuje zmiany, jakie zaszły w ostatnich kilku latach na krajowym rynku jajecznym w obszarach m.in. produkcji, spożycia i eksportu różnych typów jaj oraz świadomości konsumenckiej.
Jaja na Wielkanoc będą wyjątkowo tanie. Wszystkiemu winna nadpodaż
Badania przeprowadzono w grudniu 2018 i styczniu 2019 r. wśród wszystkich firm, które do końca minionego roku ogłosiły wycofanie jaj klatkowych, czyli 40 producentów żywności, 31 sklepów i sieci handlowych, 32 sieci restauracyjnych, kawiarni i cateringów oraz 11 sieci hotelarskich.
"Głównym problemem przy wycofywaniu trójek jest dla firm zbyt duża opieszałość producentów we wdrażaniu zmian w systemach chowu, która prowadzi do niewystarczającej ilości jaj z chowów alternatywnych na rynku oraz ich wysokiej ceny" - czytamy.
Przytoczono badania IBRiS z lutego 2018 r., z których wynika, że ponad 80 proc. społeczeństwa jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków, a prawie 60 proc. uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny całkowicie zrezygnować z jajek z chowu klatkowego.
Na ten moment ponad 120 firm w Polsce i ponad 1,5 tys. na świecie zdecydowało się na taki krok i zadeklarowało wycofanie jaj "trójek" ze sprzedaży lub produkcji, a część z nich wprowadziła już zobowiązanie w życie.
Eksportujemy jaja na potęgę. Ale konkurencja jest coraz ostrzejsza
- Ponad 40 tysięcy osób zadeklarowało na naszej stronie, że nie będzie kupować jaj oznaczonych numerem "3". W ślad za ich oczekiwaniami tylko do końca 2018 r. aż 114 firm podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu jaj z chowu klatkowego - mówi Marta Jarosiewicz, Koordynatorka Kampanii Biznesowych ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Jak podkreślono, w Polsce od 2014 roku do stycznia 2019 roku zauważalny jest bardzo znaczny wzrost liczby kur niosek hodowanych w systemie ekologicznym (o 284 proc.), wolnowybiegowym (96 proc.) i ściółkowym (42 proc.), a w ciągu kilku lat udział chowu klatkowego w podaży jaj konsumpcyjnych w Polsce obniżył się o 2 punkty procentowe.
Dodano, że może to sugerować, że czynione są inwestycje mające na celu zaspokoić rosnący popyt na jaja z chowów alternatywnych.
Jednocześnie, jak podkreślają autorzy raportu, samo spożycie jaj w Polsce stale maleje. W 2010 r. na jednego mieszkańca Polski przypadły 202 jajka rocznie. W 2016 r. wartość ta wynosiła 145 sztuk, a w 2017 - już 139.
Polska w dalszym ciągu znaczną część jaj eksportuje, jednak udział wywozu w krajowej produkcji w ostatnim roku zmalał. Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej spadł z 47,6 proc. w roku 2017 do 39,3 proc. w 2018 r.