Produkty mleczne z Polski są chętnie kupowane
Wartość wywozu produktów mlecznych z Polski od stycznia do sierpnia 2021 roku, jak podaje Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów, wzrosła.
Wartość eksportu produktów mlecznych z Polski w tym czasie wyniosła około 1,76 mld euro tj. 8 mld zł i była o 8% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Wartość importu w tym samym czasie ukształtowała się na poziomie 0,82 mld euro tj. 3,7 mld zł. Była ona o 9% wyższa niż w 2020 roku.
Dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie ośmiu miesięcy wynosiło 0,94 mld euro (4,3 mld zł), tj. o 6% więcej niż w 2020 roku.
Rozwija produkcję mleka i inwestuje w maszyny
Polskie produkty mleczne są eksportowane głównie do krajów Unii Europejskiej. W analizowanym okresie udział państw członkowskich w wartości wywozu wyniósł 64%, a wpływy z eksportu wzrosły o 10% i wynosiły 1,1 mld euro.
Głównymi odbiorcami polskich produktów mlecznych były Niemcy (19% wartości - 334 mln euro), Czechy (6% wartości - 107 mln euro), Włochy (5% - 94 mln euro), Niderlandy (5% - 80 mln euro) oraz Rumunia (4% wartości - 67 mln euro).
Udział eksportu produktów mleczarskich do krajów WNP był niewielki i wynosił 5%, a wartość eksportu ukształtowała się na poziomie 86 mln euro, co oznacza spadek o 10% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Udział krajów pozaunijnych i nienależących do WNP w polskim eksporcie, jak informuje PFHBiPM, wynosił 31% i był o 1% niższy niż w roku 2020.
Wpływy z wywozu ukształtowały się na poziome 547 mln euro co oznacza ich wzrost o 6% w porównaniu z okresem od stycznia do lutego 2020 r.
Największy udział w eksporcie miały Chiny (5% wartości - 92 mln euro), Wielka Brytania (5% - 91 mln euro), Algieria (5% wartości - 82 mln euro) i Arabia Saudyjska (2% - 37 mln euro).
- Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)