Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego ma pomóc stoczniom

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
31-07-2016,21:05 Aktualizacja: 31-07-2016,21:17
A A A

Zwolnienie stoczni z podatku VAT oraz wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji - to główne zapisy podpisanej w sobotę przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych stwarza dogodniejsze warunki dla rozwoju przemysłu stoczniowego - ma uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni.

Elbląg, port, zboża, pasze, drewno, inwestycje, żywność, transport morski

Przez elbląski port mogą być transportowane zboża, pasze i drewno

Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycje są w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach. Nowa perspektywa unijna dla Elbląga to również duże...
Podpisane przez prezydenta przepisy przewidują stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie.

Nowe prawo przewiduje też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT. Zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Według obowiązujących dotychczas przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT. W myśl nowej ustawy stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT.

port, stocznia, transport, przemysł okrętowy, biznes, przemysł

Polskie stocznie i porty odzyskują znaczenie w Europie

Polskie stocznie i dostawcy związani z przemysłem okrętowym sprzedali w ub. roku produkty i usługi warte ponad 11 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 5-10 proc. – szacuje Forum Okrętowe, skupiające pracodawców z tej branży. Stocznie mają...
Ustawa wprowadza także możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT lub PIT, a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia, natomiast zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.

Nowe przepisy mają ułatwić objęcie statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej dla sektora z rynkiem wewnętrznym, tj. takiej, która nie naruszy otwartości i konkurencyjności rynku UE).

Rozwiązania przyjęte w ustawie będą dotyczyć budowy statków, a w trzech wypadkach także remontów: po pierwsze - gdy remont statku zakłada zmianę napędu, po drugie - w przypadku zmiany przeznaczenia statku (np. jego wielkości, rodzaju przewożonego ładunku) i po trzecie - gdy wartość remontu przekracza 5 mln euro.

Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Poleć
Udostępnij