Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego ma pomóc stoczniom
Zwolnienie stoczni z podatku VAT oraz wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji - to główne zapisy podpisanej w sobotę przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.
Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych stwarza dogodniejsze warunki dla rozwoju przemysłu stoczniowego - ma uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni.
Przez elbląski port mogą być transportowane zboża, pasze i drewno
Nowe prawo przewiduje też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT. Zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.
Według obowiązujących dotychczas przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT. W myśl nowej ustawy stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT.
Polskie stocznie i porty odzyskują znaczenie w Europie
Nowe przepisy mają ułatwić objęcie statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej dla sektora z rynkiem wewnętrznym, tj. takiej, która nie naruszy otwartości i konkurencyjności rynku UE).
Rozwiązania przyjęte w ustawie będą dotyczyć budowy statków, a w trzech wypadkach także remontów: po pierwsze - gdy remont statku zakłada zmianę napędu, po drugie - w przypadku zmiany przeznaczenia statku (np. jego wielkości, rodzaju przewożonego ładunku) i po trzecie - gdy wartość remontu przekracza 5 mln euro.
Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.
Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2017 r.