Rolnicy skarżyli się na aplikację przy składaniu wniosków. Mamy odpowiedź ministerstwa
Resort rolnictwa nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wielu rolników spotkało się z poważnymi trudnościami w procesie składania wniosków o dopłaty do sprzedanych zbóż i rzepaku.
Wnioski o ten rodzaj wsparcia można było złożyć do 31 lipca br. za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych składano wnioski, do których należało dołączyć faktury VAT potwierdzające sprzedaż zbóż/kukurydzy lub oleistych.
Telus: jak dotąd nie ma zgody Komisji Europejskiej na dopłaty do transportu zboża
Izby chciały przywrócenia terminu
W ocenie samorządu rolniczego liczne problemy techniczne w aplikacji znacznie utrudniły lub wręcz uniemożliwiły przekazywanie wniosków.
„Większość rolników zauważyła, że aplikacja do składania wniosków regularnie się zawieszała lub wyrzucała ich z systemu. Wielu z nich straciło mnóstwo czasu na próby założenia dokumentów, które kończyły się fiaskiem ze względu na te techniczne niedogodności. Tego rodzaju przeciwności są szczególnie niefortunne, biorąc pod uwagę okres żniwny” – wskazywały izby rolnicze.
Domagały się przywrócenia terminu na złożenie wniosków w ramach tego wsparcia.
Do aplikacji dołączono instrukcję
W odpowiedzi wiceminister rolnictwa Janusz Kowalski przywołał informacje otrzymaną z ARiMR, z której wynika, że aplikacja była projektowana i budowana w taki sposób, aby przy spełnieniu wymogów prawnych, jej obsługa w celu wypełnienia i złożenia wniosku wraz z załącznikami w postaci faktur wymagała od rolników jak najmniejszych nakładów pracy.
Resort: dodatkowe dopłaty do krów mogłyby doprowadzić do obniżek cen skupu mleka
„Na stronie internetowej ARiMR dostępna była także instrukcja wypełniania wniosku, w której zawarte zostały informacje na temat działania aplikacji, sposoby logowania i wypełniania wniosku, jak i składania zmian do wniosku. W przypadku pojawienia się problemów ze złożeniem wniosków, rolnicy mogli uzyskać szczegółowe wyjaśniania zarówno w biurach powiatowych, oddziałach regionalnych, jak i w centrali Agencji” – przekonuje Kowalski.
Wystarczyło zaktualizować przeglądarkę
Według niego, problemy jakie zgłaszane były do ARiMR, związane były z logowaniem do Platformy Usług Elektronicznych, co do którego wyjaśnienie zostało opisane we wspomnianej instrukcji. Do zgłaszanych problemów należeć miał także brak możliwości dodania skanu faktury, który - jak zapewnia wiceminister – po kontakcie z rolnikiem okazywał się problemem związanym z konfiguracją stacji roboczej rolnika lub z dostępem do sieci internetowej. Jak dodaje Kowalski, po zmianie podłączenia z sieci internetowej na połączenie przez kabel internetowy lub aktualizacji przeglądarki internetowej i wyczyszczeniu tzw. plików „cookies”, kłopot z dodaniem skanu faktury nie występował.
Nie wszyscy chętni rolnicy skorzystali z dopłat do pszenicy. Niektórzy "zderzyli się" z systemem ARiMR
UE ograniczyła terminy płatności
„Mając na uwadze liczbę złożonych wniosków, trudno zgodzić się ze stwierdzeniem, że wielu rolników spotkało się z niezwykłymi trudnościami w procesie składania wniosków, a liczne techniczne utrudnienia w aplikacji online znacznie utrudniły lub wręcz uniemożliwiły składanie wniosków. Aplikacja działała już od 1 czerwca 2023 r., a zatem przez dwa miesiące. Niemniej jednak oczywistym jest, że ze względu na wprowadzane zmiany zarówno w zasadach pomocy, jak i wdrażanie innych schematów pomocowych, konieczne były krótkie wyłączenia systemu na prace serwisowe, o czym jednak użytkownicy byli z wyprzedzeniem informowani komunikatami” – ocenia wiceszef resortu rolnictwa.
Zwrócił ponadto uwagę, że na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/739, udostępnione Polsce środki w wysokości 29,5 mln euro, kwalifikują się do pomocy unijnej tylko wtedy, gdy płatności zostaną dokonane przed dniem 30 września 2023 r., a środki w wysokości 39,33 mln euro kwalifikują się do pomocy unijnej tylko wtedy, gdy płatności zostaną dokonane przed dniem 31 grudnia 2023 r.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś