Kolorowe słody ze Strzegomia hitem eksportowym
Spółka Danish Malting Group Polska, do której należą słodownie w Strzegomiu i Sierpcu wyprodukowała przed rokem prawie 95 tys. ton słodów na potrzeby przemysłu piwowarskiego i branży piekarsko-cukierniczej.
To o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordowe były też zbiory jęczmienia browarnego bowiem do magazynów DMGP trafiło ponad 92,7 tys. ton ziarna (+35 proc.). Zboże pochodziło wyłącznie od polskich rolników.
Po trudnym 2013 roku, w którym długa zima i sucha wiosna nie sprzyjały uprawom jęczmienia browarnego, a spadek cen zbóż konsumpcyjnych ograniczył podaż surowca na rynku, wyniki firmy za miniony rok są więcej niż zadowalające.
- Sprzedaż naszych słodów wzrosła o 6 proc., czyli ok. 5 tys. ton. Odnotowaliśmy, co prawda, spadek wolumenu sprzedaży na rynek krajowy o 8,5 proc., ale bardzo wzrosły wysyłki zagraniczne. Do innych krajów wyeksportowaliśmy 26,5 tys. ton słodów, czyli prawie 1/3 produkcji - mówi Marcin Siemion, prezes zarządu DMG Polska
Hitem eksportowym spółki są od kilku lat słody kolorowe z zakładu w Strzegomiu na Dolnym Śląsku. Przed rokiem zagranicę trafiło prawie 70 prod. produkcji, a przychody ze sprzedaży wzrosły przez 12 miesięcy o 28 proc.
Główny kierunek sprzedaży to Wielka Brytania, Niemcy i Francja. Nie brakuje jednak nowych odbiorców, takich jak Norwegia, Szwajcaria, Islandia i Irlandia. Z roku na rok coraz więcej słodów zamawiają także klienci z krajów azjatyckich: Kambodży, Malezji i Sri Lanki, a także browary z Dominikany.
Słodownia Strzegom produkuje ponadto słody ekologiczne, których eksport w ubiegłym roku zwiększył się aż pięciokrotnie. W większości towar trafiał do Danii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Łącznie eksport strzegomskich słodów wzrósł w 2014 roku o 47 proc.
Mimo znaczącego wzrostu produkcji i eksportu przychody netto Grupy DMGP w 2014 r. wzrosły tylko o 1 proc. i wyniosły ponad 245 mln zł. Obie spółki odnotowały za to większy o 48 proc. zysk netto (8,6 mln zł). Ponad 7,5 mln zł przeznaczono na inwestycje.
Jak informuje Siemion w 2015 roku Grupa DMGP planuje dalszą ekspansję na rynki azjatyckie, gdzie coraz większą popularnością cieszy się polski słód pilzneński. Firma będzie też umacniać swoją pozycję w Europie Zachodniej, gdzie przede wszystkim cenione są słody kolorowe ze Słodowni Strzegom.
Na sezon 2015/2016 spółka zakontraktowała ponad 115 tys. ton surowca, co jest rekordowym wynikiem. Liczba dostawców wzrosła do 415.