Transport wodny zyskuje na znaczeniu
Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszym półroczu br. przeładowały o 2,1 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2015 r., mimo mniejszych przeładunków rudy i węgla - poinformowały w piątek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W pierwszym półroczu br. porty odnotowały wzrost obrotów drobnicą o 12,8 proc. zaś ropą produktami ropopochodnymi i gazem o 4,7 proc.
- Za wzrost w ostatniej grupie ładunków odpowiadają gazowce, które zaczęły wpływać do uruchomionego niedawno terminala LNG w Świnoujściu - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Dzięki modernizacji portu będzie można eksportować więcej zbóż
- Za spadki przeładunków węgla, które od lat obserwujemy w Szczecinie i Świnoujściu, odpowiada ekspansywny węgiel z Rosji, Ameryki Północnej, ale także Australii - powiedziała Woźniak-Lewandowska. - Statki z węglem wybierają także porty trójmiejskie, ponieważ w naszym zespole portów jest zbyt płytki dla dużych jednostek tor wodny - dodała.
- Z kolei za wahania przeładunków rudy odpowiadają nasi południowi sąsiedzi, do których trafia ona przez nasze porty. Ostatnie półrocze pokazuje, że huty słowackie i czeskie zamówiły mniej rudy - powiedziała Woźniak-Lewandowska.
Polskie stocznie i porty odzyskują znaczenie w Europie
Port zanotował także w pierwszym półroczu 2016 r. prawie trzy procentowy wzrostu przeładunków kontenerów.
Spółka ocenia, że wyniki portów za ostatnie półrocze są dobre. Jak szacuje, w drugim półroczu br. przeładunki powinny pójść w górę za sprawą świnoujskiego terminala LNG, a także planowanego uruchomienia w szczecińskim porcie dużego elewatora zbożowego.
Przez elbląski port mogą być transportowane zboża, pasze i drewno
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne.
Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.