Rząd zapłaci z bonusem za grunty? Trwają negocjuje z właścicielami
Rozpoczęliśmy program dobrowolnych nabyć, negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami gruntów - mówił Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. CPK , odnosząc do pozyskiwania terenów pod budowę CPK.
Polityk pytany w Programie I Polskiego Radia o wykup terenów pod Centralny Port Komunikacyjny wskazał, że są dwie drogi pozyskania nieruchomości.
Będą tracić grunty pod lotnisko. Poskarżyli się RPO
Jedna, znana w Polsce od wielu lat i praktykowana przy budowie autostrad, dróg krajowych i innych dużych inwestycjach to procedura pozyskania ziemi na inwestycje celu publicznego.
Horała wyjaśnił, że chodzi o procedurę wycen, wykupów i ewentualnie wywłaszczenia, jeżeli wykupić się nie da. - W naszym procesie inwestycyjnym ta procedura zaczęłaby się pojawiać pewnie za rok, może półtora roku - powiedział.
- Rozpoczęliśmy też program dobrowolnych nabyć, który jest czymś dodatkowym poza normalną procedurą standardową pozyskania ziemi - powiedział wiceminister. Dodał, że uruchomiono go ze względu na głosy części mieszkańców, że chcieliby już wcześniej uregulować swoją sytuację.
- Na zasadzie cywilno-prawnej zapraszamy do negocjacji. Na razie te negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami. Chcemy zapłacić godziwie, chcemy zapłacić tyle ile się należy, może z jakimś bonusem, który by rekompensował niedogodność, że ktoś musi się przeprowadzić - zapewnił pełnomocnik ds. CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś