Producenci zbóż chcą budowy terminala zbożowego

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
20-06-2016,14:30 Aktualizacja: 20-06-2016,15:04
A A A

Polska stała się eksporterem ziarna, by zwiększyć jego wywóz potrzebujemy portu zbożowego - mówi Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż. Wyraża nadzieję, że sprawa budowy terminala wyjaśni się do jesieni.

Producenci zbóż od lat starają się o zwiększenie możliwości eksportowych, ale do tego potrzebna jest budowa infrastruktury portowej. Pomysł powstania terminala w Gdańsku powstał dwa lata temu. To teren należący do Skarbu Państwa, na którym znajduje się niemal gotowy magazyn i kilka niedokończonych silosów.

ceny zbóż, rynek zbóż, pszenica, jęczmień, owiec, kukurydza, żyto, pszenżyto

Ceny pszenicy stabilne, zboża paszowe lekko podrożały

Od drugiej dekady kwietnia do połowy maja ceny pszenicy konsumpcyjnej w Polsce były wyjątkowo stabilne. W tym samym czasie lekko podrożały zboża paszowe. Z danych ministerstwa rolnictwa wynika, że od drugiego tygodnia kwietnia do drugiego tygodnia...

- Infrastrukturę można było łatwo przystosować do przeładunków ziarna - wyjaśnił Mładanowicz. Teren, o który się starała branża zbożowa, wydzierżawiono zagranicznej spółce. Według szefa KFPZ stało się to "w ostatniej chwili", bo we wrześniu ub.r. Poprzednia koalicja wydzierżawiła teren spółce ze Szczecina z udziałem kapitału niemieckiego na 30 lat.  

Spółka deklaruje chęć współpracy z organizacjami producentów zbóż, ale w strategii jej rozwoju zapisano, że będzie się ona zajmowała importem węgla i rud stali, a to wyklucza eksport zbóż.

Teren wcześniej był użytkowany przez spółkę Euro Port, która zamierzała wybudować nowoczesny terminal zbożowy. Budowę rozpoczęto w 1998 r., ale jej nie dokończono.
Zdaniem prezesa, teren ten idealnie nadaje się do handlu produktami sypkimi, bo w jest tam pirs z bezpośrednim dostępem do morza. Jak mówił, budową terminala są zainteresowane takie spółki jak Elewarr czy Krajowa Spółka Cukrowa. W perspektywie mógłby to być port dla eksportu także innych produktów rolno-spożywczych.

Mładanowicz poinformował, że już w grudniu ub.r. przedstawił sprawę ministrowi rolnictwa Krzysztofowi Jurgielowi. - Od razu zostało wysłane pismo do ministra skarbu z zapytaniem o możliwość zerwania umowy dzierżawy za odszkodowaniem - powiedział, dodając, że dotąd nie ma odpowiedzi. - Mam nadzieję, że sprawa wyjaśni się do jesieni - powiedział.
produkcja zbóż, zbiory zbóż, zboża, Krajowa Federacja Producentów Zbóż

Producenci szacują zbiory zbóż na co najmniej 26 mln ton

Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w tym roku plony zbóż mogą wynieść 30,5 mln ton. Organizacje producenckie uważają, że będą one niższe ze względu na majową suszę i ukształtują się na poziomie...

Minister Jurgiel potwierdził na spotkaniu z producentami zbóż, że budowa portu zbożowego w Gdańsku jest jednym z flagowych projektów przygotowywanego przez wicepremiera, ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego planu rozwoju.

Szef resortu rolnictwa podkreślił, że posiadanie portu i zaplecza przeładunkowego pozwoli na przygotowanie jednorodnej partii towaru, załadunek jej w krótkim czasie, zwiększy konkurencyjność polskiego rolnictwa i umocni pozycję Polski na rynku światowym. Zaznaczył, że słabym elementem krajowego rynku jest niewystarczająco rozbudowana nowoczesna infrastruktura logistyczna.

Z analizy Ministerstwa Rolnictwa wynika, że należy spodziewać się w najbliższym czasie dalszej intensyfikacji eksportu polskiego ziarna. Już obecnie Polska jest jego znaczącym eksporterem na światowe rynki. Według ministra, zachętę dla importerów stanowią: dobra jakość i konkurencyjne ceny.

W 2015 r. eksport ziarna zbożowego wobec poprzedniego roku zwiększył się z 5 mln 544 tys. ton do 6 mln 139 tys. ton, a jego wartość z 1 mld 025 mln euro do 1 mld 154 mln euro.

Poleć
Udostępnij