Producenci apelują o właściwe przechowywanie żywności
Bezpieczeństwo żywności i jej konsumentów zależy również od jej właściwego magazynowania, ekspozycji i dystrybucji - przekonuje Polska Federacja Producentów Żywności, która wspólnie z Państwową Inspekcją Sanitarną będzie edukować w tym zakresie dystrybutorów i sprzedawców.
Kampania informacyjna Polskiej Federacji Producentów Żywności "ABC Dobrego Magazynowania" dotyczy przede wszystkim zasad przechowywania i ekspozycji napojów, wód i soków, a skierowana jest do wszystkich placówek handlowych w Polsce, które mają w ofercie tego typu produkty.
Kampanię, która potrwa do końca listopada, swoim honorowym patronatem objął Główny Inspektor Sanitarny.
Rosjanie robią u nas mniej zakupów. Chwalą sobie naszą żywność
"Żywność, jej jakość i bezpieczeństwo jest sprawą bardzo wrażliwą. Celem naszej kampanii jest zapewnienie konsumentowi końcowemu produktu o niezmienionych właściwościach, o dobrej jakości i przede wszystkim bezpiecznego. Każdy z nas powinien mieć pewność, że to co bierze z półki, było dobrze przechowywane, a to co jest w środku, jest dokładnie tym co powinno być" – mówił dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ), Andrzej Gantner podczas czwartkowej konferencji prasowej.
Zdaniem Gantnera od przestrzegania zasad bezpiecznego magazynowania przez pracowników zarówno hurtowych, jak i detalicznych dystrybutorów żywności, zależy również wizerunek producentów, których konsumenci w pierwszej kolejności obarczają odpowiedzialnością za obniżoną jakość produktów, która może jednak być skutkiem ich złego przechowywania.
Jak dodał, kampania jest skierowana do ponad 100 tys. podmiotów, które dystrybuują napoje, wody i soki. W jej ramach, PFPŻ chce promować dziesięć prostych zasad bezpiecznego magazynowania, które wynikają również z polskiego prawa.
Żywność w hipermarketach się marnuje. Ustawa o przeciwdziałaniu
Zasady dot. przechowywania żywności, jak mówił Gantner, będą popularyzowane za pomocą poradnika "ABC Dobrego Magazynowania" oraz specjalnego filmu instruktażowego dla pracowników punktów handlowych. PFPŻ przewiduje również serię spotkań szkoleniowych.
Gantner dodał, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo ponoszą również konsumenci, którzy powinni reagować w każdej sytuacji, gdy zobaczą produkty uszkodzone, zepsute lub nieświeże, "ponieważ zależy od tego nie tylko bezpieczeństwo ich własne, ale innych konsumentów, którzy natkną się na takie produkty".
Jan Bondar z Państwowej Inspekcji Sanitarnej był z kolei zdania, że edukowanie wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za przechowywanie i dystrybuowania żywności, jest znacznie ważniejsze od ich kontrolowania i karania. Edukacja jest jego zdaniem o tyle istotna, że obszar detalicznej sprzedaży napojów, wód i soków ze względu na swoją skalę, jest bardzo trudna do kontrolowania.
"Żeby uzmysłowić sobie jak wielki jest to obszar, należy powiedzieć, że w zeszłym roku naszym nadzorem objęliśmy 426 tys. obiektów. Większość z nich to małe punkty handlowe, ale również 134 wytwórnie napojów bezalkoholowych, ponad 1000 przetwórni owocowo-warzywnych i 120 wytwórni wód mineralnych" - opisywał.