Podpisano list intencyjny ws. terminala przeładunkowego w Świnoujściu
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podpisał w piątek list intencyjny z firmą Bunge Polska w sprawie zakupu terminala zbożowego w porcie morskim w Świnoujściu. Chodzi o poprawę warunków eksportu zbóż od polskich producentów.
- Rozwój polskiego rolnictwa i wzmocnienie eksportu produktów rolno-spożywczych wymaga rządowego wsparcia. Wychodząc więc na przeciw oczekiwaniom producentów i przetwórców rolnych podpisaliśmy list intencyjny w sprawie pozyskania rolnego terminala przeładunkowego nad Bałtykiem - powiedział zastępca generalnego dyrektora KOWR Wojciech Kędzia.
Sasin: polskie rolnictwo stanęło w centrum zainteresowania władzy
Jak mówił, taki terminal może pomóc przedsiębiorcom, szczególnie dużym rolnikom, czy zakładom zbożowo-młynarskim w eksporcie zbóż. Zauważył, że w handlu ważna jest nie tylko cena, ale także możliwości transportu, szybkość dostawy, obsługa i bezpieczeństwo transakcji.
Kędzia wyjaśnił, że "podpisanie listu intencyjnego rozpoczyna procedurę zakupu, a więc wyceny spółki właściwych negocjacji, które na przestrzeni dwóch-trzech miesięcy powinny się zakończyć". Zastępca dyrektora KOWR zaznaczył, że jego firmie zależy na tym, by terminale były "na wskroś nowoczesne" i będą spełniały wszystkie oczekiwania klientów. Dodał, że eksporterem-importerem będą nie tylko spółki państwowe takie jak Elewarr, ale także wiele firm globalnych, które korzystają z usług terminali zbożowych i to one stawiają wymagania co do np. standardów higienicznych.
Kędzia poinformował, że na razie nie zostały szczegóły funkcjonowania takiego terminala, ale - jak zaznaczył - jest to element tworzonej Krajowej Grupy Spożywczej nazywanej też holdingiem. - Jedno co jest pewne, że KOWR będzie właścicielem terminala - dodał.
Jednocześnie realizowany jest projekt uruchomienia Platformy Żywnościowej, na którym będą zawierane transakcje - w pierwszej kolejności typu spot (natychmiastowe) - w handlu zbożem (pszenicą). - Platforma ta umożliwi eksporterom oferowanie jednorodnych i dużych partii zbóż, co w połączeniu z terminalem pozwoli na dostawy zbóż w każde miejsce na świecie - powiedział Kędzia.
Zbożowy terminal przeładunkowy w porcie morskim Świnoujście dysponuje łączną roczną mocą przeładunkową na poziomie 1 mln ton. Nabrzeża oraz tory wodne pozwalają na obsługę statków do maksymalnej głębokości ok. 12 m. Terminal ponadto dysponuje niezbędną infrastrukturą, w tym drogą dojazdową, bocznicową kolejową, magazynami do przechowywania zbóż, a także zapleczem do obsługi - poinformował KOWR.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś