Na święta wydamy więcej niż przed rokiem
O 5 proc. więcej niż przed rokiem, czyli 1121 zł wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia polska rodzina. Mile widziane będą pod choinką kosmetyki i perfumy oraz słodycze i książki - wynika z badania Deloitte "Zakupy świąteczne 2016".
Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte informuje, że z badania wynika, że w Polsce prezenty pochłoną ok. 44 proc. bożonarodzeniowego budżetu (489 zł), jedzenie 46 proc. (512 zł), a na spotkania towarzyskie planujemy wydać 120 zł. Aż 37 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych, a jedzenie kupimy przede wszystkim w dyskontach.

Idealny prezent dla rolnika pod choinkę
- To świadczy o tym, że rośnie aktywność fizyczna Polaków - ocenił Mariusz Chmurzyński, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte. Na czwartym miejscu badani wybierali - jako preferowany prezent - pieniądze.
Z badania wynika, że nastolatki będą najczęściej obdarowywani słodyczami. W tej kategorii największy awans w zestawieniu odnotowała również odzież sportowa. Z kolei płyty CD, jako schyłkowa technologia z punktu widzenia nastolatków, spadają na dalsze pozycje. Dzieciom nadal najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.

Snop zboża i śledzie. Tak kiedyś wyglądała wigilia na wsi
Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o zakup żywności - podobnie jak rok wcześniej, konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. W tym roku wskazało na nie aż 67 proc. badanych, o 11 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Badanie przeprowadzono w dziewięciu krajach Europy: Portugalii, Hiszpanii, Grecji, Niemczech, Belgii, Danii, Rosji, we Włoszech i Polsce wśród ponad 6,5 tys. respondentów w wieku 18-65 lat.