Na stołach coraz bardziej zielono. To szansa dla producentów żywności
Co 10. produkt wprowadzany na europejski rynek jest już oznaczony jako wegetariański. Eksperci uważają, że trendy żywieniowe - wegetariański, wegański i fleksitariański - mogą wykorzystać producenci żywności.
Tak wynika z najnowszego raportu "Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych", który dla Banku Zachodniego WBK przygotowali analitycy firmy Mintel.
![środki ochrony roślin, bezpieczna żywność, płody rolne, pozostałości środków ochrony roślin, ochrona roślin](/gfx/agropolska/_thumbs/pl/defaultaktualnosci/65/5245/1/pompeo_0_podtytul,lIN73mShlVTPprnSWaum.jpg)
Stop przekraczaniu norm pozostałości środków ochrony roślin w żywności
Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie od października 2012 r. do września 2017 r. oznaczenie "wegetariańskie" było na trzecim miejscu wśród najczęściej stosowanych z grona prozdrowotnych z wynikiem 10 proc., ex aequo z "bez glutenu". Więcej było tylko "bez sztucznych dodatków/konserwantów" (15 proc.) oraz "organiczne" (12 proc.).
W roślinnej rewolucji na talerzach i sklepowych półkach przodują kraje Europy Zachodniej, w tym Niemcy.
- Rynek produktów wegańskich i wegetariańskich jest tam niezwykle chłonny i aktywny. W ciągu dwóch lat do września 2017 r., to właśnie w Niemczech odnotowano najwyższy odsetek nowości spójnych z dietą wegańską (32 proc.), a drugi po Wielkiej Brytanii w przypadku wyrobów dla wegetarian (11 proc.) - mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.
Co bardzo ważne, nasz zachodni sąsiad jest największym odbiorcą polskiej żywności. W 2017 r. wysłaliśmy na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro, a według danych resortu rolnictwa w 2017 roku wywóz do Niemiec wzrósł o 18 proc.
![łańcuch dostaw żywności, Jyrki Katainen, phil hogan, komisja europejska, dostawy żywności](/gfx/agropolska/_thumbs/pl/defaultaktualnosci/66/972/1/projekt_ue_marketing_rolnictwo,lIN73mShlVTPprnSWaum.jpg)
Bruksela walczy z nieuczciwymi praktykami w łańcuchu dostaw żywności
- Znając rynek niemiecki i spodziewając się rosnącego popytu na swoją produkcję, polskie firmy wraz z eksportem produkcji tradycyjnej mogą zaistnieć we wciąż niezapełnionej i ciągle rosnącej kategorii wege w tym kraju - wskazuje Renata Dutkiewicz, Dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK.
Raport "Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych" pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako "wegetariańskie" i "wegańskie" to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego.
Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015 a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale takie oświadczenia były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Z kolei najwięcej nowości spójnych z dietą wegetariańską pojawiło się w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków.
Na popularności zyskuje też fleksitarianizm, czyli trend elastycznego podejścia do diety bezmięsnej. Fleksitarianie unikają spożywania mięsa ze względów zdrowotnych, ekologicznych lub etycznych, jednak nie wykluczają go z diety całkowicie.
Renata Dutkiewicz wskazuje, że wege trendem interesują się zarówno małe specjalistyczne firmy, jak i duże sieci sklepów czy restauracji. Potencjał roślinnych i bezmięsnych alternatyw dostrzega również coraz więcej zakładów specjalizujących się w mięsnej produkcji.
To najdobitniej pokazuje, jak mocno trend wege odbił się na rynku spożywczym.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś