Ministerstwo Rozwoju wesprze eksport żywności
Trwają prace nad określeniem rynków kluczowych dla eksportu, na których będą prowadzone działania promocyjne. Poza tradycyjnymi odbiorcami duże nadzieje resort rozwoju wiąże z Chinami, Indiami, Wietnamem oraz RPA.
- W branży rolno-spożywczej najbardziej popularnymi instrumentami, które minister rozwoju daje przedsiębiorcom są branżowe programy promocji - przekonuje w rozmowie z agencję informacyjną Newseria Biznes Tomasz Salomon z Ministerstwa Rozwoju. - To instrument, który dobrze sprawdził się w minionej perspektywie unijnej. W tym roku będziemy uruchamiać program ponownie, tak aby do 2019 roku intensywnie promować polską branżę spożywczą na wybranych rynkach zagranicznych - dodaje.
Polska ma być eksportowym tygrysem. Celujemy w Afrykę i Azję
Resort we współpracy z niezależnymi instytutami badawczymi przeprowadził analizę branż, produktów i usług innowacyjnych o charakterze proeksportowym i na tej podstawie określił 12 Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS). Jedną z nich jest "specjalność żywnościowa".
- Identyfikacja rynków zagranicznych na nową perspektywę unijną trwa. Należy liczyć się z tym, że będą wśród nich takie, za pomocą których będziemy chcieli dywersyfikować polski eksport, czyli np. rynek chiński, indyjski czy wietnamski - wymienia Salomon.
Jak podkreśla, warto zwrócić uwagę na Wietnam, gdzie w tym roku ma ruszyć Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie Polski. Interesującym obszarem ekspansji krajowej branży rolno-spożywczej może być także Republika Południowej Afryki. Ale oprócz rynków azjatyckich i afrykańskich resort nie zamierza zapominać o krajach, gdzie tradycyjnie trafia największa część naszych produktów, czyli o Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.
Ekspansja zagraniczna polskich firm jest jednym z pięciu filarów rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Resort rozwoju w ramach wsparcia dla eksportu pracuje nad nowymi regulacjami dotyczącymi promocji gospodarki. Planowane jest także utworzenie jednej agencji, która będzie koordynować różne programy.
[WIDEO] Mówi Tomasz Salomon, Departament Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju
Węgry to dobry kierunek eksportowy dla polskich firm
Sukces eksporterów poprawi wizerunek polskiej gospodarki za granicą. To będzie sprzężenie zwrotne - dzięki silniejszej marce kolejnym firmom będzie łatwiej zaistnieć za granicą.
- Naszym planem strategicznym jest wzmacnianie wolumenu polskiego eksportu. W związku z tym chcemy stosować instrumenty, które będą się cieszyć powodzeniem wśród krajowych przedsiębiorców. Stabilny wzrost sprzedaży zagranicznej będzie skutkować odpowiednim efektem promocji naszej gospodarki za granicą, co powinni odczuć zarówno partnerzy zagraniczni, jak i Polacy. W tej sytuacji mamy wygranych po obu stronach - zapewnia przedstawiciel resortu rozwoju.
Na branżowy program promocji branży i sektora rolno-spożywczego zostało przeznaczone ok. 5 mln zł.
- Ministerstwo wspiera przedsiębiorców, w tym rolno-spożywczych, dysponując dosyć szerokim instrumentarium. Współpracujemy także z innymi podmiotami administracji publicznej, począwszy od ministra rolnictwa i podlegającej mu Agencji Rynku Rolnego, a skończywszy na resorcie spraw zagranicznych. Nasze działania staramy się koordynować tak, by przynosiły jak największe korzyści przedsiębiorcom - mówi na koniec Tomasz Salomon.