Kampania promocyjna przynosi efekty. Wzrosło spożycie soków
W Polsce wzrosło spożycie soków, a przyczyniła się do tego trzyletnia kampania promocyjna - poinformowała Krajowa Unia Producentów Soków. Statystyczny Polak wypija ok. 14 litrów soków rocznie, a jeszcze trzy lata tylko 11,3 l.
KUPS podsumowała trzyletnią kampanię "Soki i musy - witaminy w SMART formie", która uświadamiała Polakom, że warzywa, owoce, 100-proc. soki i musy owocowo-warzywne są istotnym elementem zbilansowanej diety dzieci i dorosłych.
Polskie soki rosną w siłę
- Nasza kampania miała informować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać "sprytne sposoby" na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam na tym, aby oprócz budowania świadomości, wśród konsumentów pojawiły się też realne nawyki sięgania po warzywa, owoce, sok lub mus każdego dnia - powiedziała Barbara Groele, sekretarz generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.
- Choć pijemy coraz więcej soków i spożywamy musów, to jednak wciąż zbyt mało - stwierdziła Zuzanna Antecka, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii. Przeciętne spożycie na poziomie 14 l rocznie oznacza, że dziennie wypijamy ok. 38 mililitrów, a zalecana dawka szklanka. Spożycie soków jednak w Polsce wrasta w przeciwieństwie do innych krajów Europy.
W tegorocznym badaniu przeprowadzonym na potrzeby kampanii, ok. 24 proc. osób zadeklarowało spożycie soków kilka razy dziennie, ponad 33 proc. codziennie, a ok. 26 proc. kilka razy w tygodniu. Soki owocowe najchętniej piją dzieci i kobiety. Polacy najczęściej spożywają je między posiłkami.
Polacy piją coraz więcej soków i nektarów
Według KUPS kampania znacznie zwiększyła świadomość Polaków, że soki są naturalnym produktem bez dodatku cukru i konserwantów, a także potrzebę włączenia ich na stałe do zrównoważonej diety, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia.
Jak pokazuje raport Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych (AIJN), Polacy są europejskim liderem spożycia soków warzywnych, już w 2014 roku wypiliśmy ich aż 243 mln litrów, a z każdym rokiem spożycie rośnie. Dwa lata temu deklarowało ich konsumpcję 14,6 proc. respondentów, obecnie ponad 18 proc. Głównie ich walory doceniają kobiety.
Rośnie także popularność musów, których spożywanie deklaruje 60 proc. badanych, czyli o 7 proc. więcej w porównaniu do wyników sprzed trzech lat. Najbardziej lubią je dzieci.
Kampania "Soki i musy-witaminy w SMART formie" była finansowana z unijnego oraz krajowego budżetu, a także ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS. Objęła pięć rynków: polski, czeski, litewski, rumuński i słowacki. Koszt kampanii wyniósł ok. 5 mln euro.
Groele powiedziała, że na razie nie wiadomo, czy kampania będzie kontynuowana.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś