Pod koniec września średnia cena żywca wieprzowego była o jedną piątą niższa niż o tej samej porze przed rokiem. To efekt większej podaży na rynku.
Pod koniec września średnia cena żywca wieprzowego była o jedną piątą niższa niż o tej samej porze przed rokiem. To efekt większej podaży na rynku.
Według prognoz Agencji Rynku Rolnego konsumpcja czerwonego mięsa w tym roku ma wynieść 38,5 kg. To o 3 kg więcej niż przed rokiem.
- Mięso w Polsce jest tańsze niż w poprzednich miesiącach i latach, co oczywiście przełożyło się na prognozowany wzrost konsumpcji. A to wpływa na wyniki osiągane przez polskich producentów - tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Dariusz Formela, prezes Polskiego Koncernu Mięsnego Duda.
Polacy kupują coraz więcej wieprzowiny, bo ceny spadają. Jak podaje PKM Duda pod koniec trzeciego kwartału średnia cena zakupu żywca wieprzowego oscylowała wokół 4,65 zł/kg i była o 20 proc. niższa niż przed rokiem. Wołowina w tym czasie potaniała o 8 proc.
Kolejny kwartał na producentów mięsa negatywnie oddziałują czynniki zewnętrzne, czyli przede wszystkim embargo na wwóz mięsa do Rosji, Kazachstanu i na Białoruś. Formela nie ma złudzeń, że sytuacja na Wschodzie szybko się poprawi i rynki otworzą się dla produktów z Polski.
- Rynki wschodnie były i są atrakcyjne dla polskiego rynku mięsnego i producentów. Wydaje się, że ta kwestia polityczna będzie ważyła na relacjach przez najbliższe lata, nie spodziewamy się, że sytuacja ulegnie poprawie w najbliższych miesiącach - mówi Formela.
Producenci z innych państw UE rekompensują ograniczony eksport do Rosji większą ekspansją do Azji Wschodniej. Jednak rynki Chin, Japonii, Korei Południowej i Tajwanu są dla polskich produktów zamknięte. To wynika z zakazu importu, który nałożono po wykryciu afrykańskiego pomoru świń.
- Nie widzimy szans na to, że w perspektywie najbliższych miesięcy te rynki się dla nas odblokują. Dlatego dla nas docelowymi kierunkami pozostają rynki UE. Eksport do tych krajów powoduje jednak, że mamy niższe marże. W lepszej sytuacji są producenci, którzy mają ten łańcuch zintegrowany, tzn. dokładają do niego również wędliny, pozostali mają w zakresie sprzedaży mięsa czerwonego spore problem - wyjaśnia szef koncernu Duda.
Producenci liczą na wsparcie polityków w walce ze skutkami zakazów. W tym roku do sierpnia polski eksport wieprzowiny zmniejszył się o 13 proc. Jak szacuje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w ciągu roku może on spaść z 709 tys. ton w roku 2013 do 640 tys. ton.