80 procent polskich produktów. Zmiana prawa nie ma sensu
Udział polskiej żywności w sprzedaży detalicznej w Polsce wynosi, według szacunków, ok. 80 proc. - powiedział PAP dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner. Jego zdaniem, regulowanie tej sprawy ustawowo - nie ma sensu.
Gantner odniósł się do wypowiedzi premiera Mateusza Morawickiego wygłoszonej na początku marca br. podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce k/ Rzeszowa.
Nie grozi nam podwyżka cen żywności. Szef resortu uspokaja
- Mamy bardzo dobry rynek wewnętrzny, mamy bardzo lojalnych konsumentów, którzy faktycznie są przyzwyczajeni do kupowania polskich smaków i nie wiem, czy to koniecznie trzeba jakąś specjalną ustawą regulować - powiedział Gantner.
Rodzi się pytanie, czy na pewno chcemy być krajem, który stosuje takie obostrzenia, biorąc pod uwagę, że nasz rozwój opiera się na eksporcie żywności.
- Jeżeli wszystkie inne kraje będą stosowały takie obostrzenia, będą regulowały sobie w ten sposób rynki, no to łatwo sobie pomyśleć, iż możemy dojść do bardzo nieciekawej sytuacji, że sami odbijemy się od takiego muru jako eksporter i to nie będzie dobre dla polskiej gospodarki żywnościowej - argumentował dyrektor.
Opakowanie ma znaczenie, czyli kontrola tego, w co pakuje się żywność
Bo - jak zaznaczył - mogłoby tak być, że zakłady produkują np. w Czechach czy na Słowacji a sprzedają w Polsce.
- Może czas najwyższy trochę docenić, że właśnie te firmy, nawet te największe, nie dość, że są w Polsce, nie dość, że płacą podatki w Polsce, wspierają lokalne społeczności, to jeszcze, co najważniejsze również są częścią eksportu i są firmy, które produkują nie tylko na rynek polski, ale na 70 krajów na świecie, korzystając z polskich surowców, z polskiej siły i z polskich pracowników - powiedział.
- Gdybyśmy chcieli myśleć tylko wyłącznie kategoriami kapitału, biorąc pod uwagę że niektóre firmy też polskie są spółkami akcyjnym, to można by się za chwilę bardzo mocno zdziwić, ponieważ kapitał bardzo szybko potrafi się zmienić, szczególnie akcyjny - zauważył Gantner.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś