Imponujące wyniki eksportu produktów rolno-spożywczych

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
27-09-2016,7:55 Aktualizacja: 27-09-2016,7:58
A A A

11,5 mld euro wyniosła wartość eksportu produktów rolno-spożywczych w pierwszym półroczu - poinformował minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel. Według resortu, w tym roku Polska wyeksportuje więcej produktów i za większe pieniądze niż w 2015 r.

Minister przyjechał w poniedziałek do Poznania na targi branży spożywczej i gastronomicznej Polagra. Jak poinformował w trakcie uroczystości otwarcia, wstępne wyniki eksportu produktów rolno-spożywczych w pierwszym półroczu 2016 r. są dla Polski bardzo korzystne.

eksport żywności, Ministerstwo Rozwoju, eksport, biznes, sektor rolno-spożywczy

Wzrost eksportu w tym roku na poziomie 6-7 proc. jest możliwy

Wzrost eksportu w tym roku na poziomie 6-7 proc. jest możliwy do osiągnięcia - powiedział we wtorek wiceszef Ministerstwa Rozwoju Jerzy Kwieciński. Podkreślił, że eksportowi sprzyja obecny kurs złotego. Wiceminister rozwoju ocenił w rozmowie z...
- Wartość tego (eksportu - PAP) wyniosła ponad 11,5 mld euro i była wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nie byłoby takich wyników bez dbania o jakość i bezpieczeństwo żywności, nie było by ich także bez zabiegania o nowe rynki zbytu - powiedział.

Minister podkreślił, że "tylko w okresie ostatnich 10 miesięcy uzgodnione zostały warunki dostępu dla polskich produktów rolno-spożywczych do 20 państw".

- Polska żywność trafia na wszystkie kontynenty, a ten eksport świadczy nie tylko o naszych możliwościach i potencjale w zakresie produkcji, ale także o zaufaniu do jakości i smaku - stwierdził Jurgiel.

Wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki powiedział w trakcie konferencji prasowej, poprzedzającej otwarcie targów w Poznaniu, że Polska sprzeda w tym roku za granicę znacznie więcej produktów rolno-spożywczych, niż w 2015. Większa niż przed rokiem ma być też wartość eksportu.

eksport produktów spożywczych, rosyjskie embargo, arkadiusz taraszkiewicz

Producenci żywności dobrze radzą sobie z embargiem

Ubiegłoroczny eksport produktów spożywczych wyniesie prawdopodobnie około 25 miliardów euro i będzie o blisko jedną piątą wyższy niż rok wcześniej. Kondycji branży mogą  zagrozić nowe podatki, choć ich wpływ nie musi być...
- Wtedy było to dwadzieścia kilka miliardów euro, chcemy, żeby w tym roku było to więcej - i będzie więcej. Sukces jest tym większy, że przecież w tym roku notujemy na rynkach światowych niższe ceny produktów żywnościowych. W związku z tym potrzeba (sprzedać - PAP) znacznie więcej produktów - powiedział.

Jak poinformował, obecnie ok. 80 proc. polskiego eksportu trafia na rynki UE. Przyznał, że polskie produkty powinny być bardziej obecne na rynkach innych części świata. - 20-procentowy udział rynków trzecich w eksporcie jest zbyt mały. Szczególnie, że często są to rynki na których można najwięcej zarobić - powiedział.

Wśród miejsc poza Unią, na których Polsce szczególnie zależy, wymienił "przede wszystkim rynki dalekowschodnie, bo tam można osiągnąć najlepsze ceny żywności", ale także Bliski Wschód, oraz Afrykę Północną i Południową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której hasło, które po raz pierwszy pojawiło się na Światowych Dniach Młodzieży: "Polska smakuje", stanie się hasłem realnie widzianym na całym świecie. Aby polska żywność była dostępna na całym świecie i była sprzedawana w dobrych cenach - powiedział.

drób, eksport, eksport mięsa, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie

Drób to polska specjalność. Eksportujemy na cały świat

Branża drobiarska w Polsce jest coraz bardziej uzależniona od sprzedaży zagranicznej - oceniają eksperci Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie. "Sprzedaż zagraniczna była nadal głównym czynnikiem sprawczym...
Wiceminister ocenił, że na światowych rynkach świetnie radzą sobie polscy producenci drobiu. - Dokonali ogromnego skoku, opanowali Europę i świat. Jesteśmy przecież największym producentem w Europie jeśli chodzi o mięso drobiowe - stało się to bez wsparcia państwa, bez pieniędzy unijnych - zaznaczył.

Bogucki jako szczególnie trudny wskazał rynek wieprzowiny, który "w ostatnich ośmiu latach Polska straciła". - Z eksportera wieprzowiny staliśmy się jej importerem - powiedział wiceminister.

Zdaniem Boguckiego, polski przemysł rolno-spożywczy musi też na nowo pozyskać polskich konsumentów.

- Polacy idąc do sklepu nie są w stanie doszukać się na etykietach z jakiego kraju pochodzi produkt, skąd surowiec. Musimy to uprościć i pokazać Polakom, że polska żywność jest zdrowa, bezpieczna i lepsza niż średnia europejska. Służyć ma temu program znakowania produktów znakiem: produkt polski - powiedział Bogucki.

W trwających na Międzynarodowych Targach Poznańskich imprezach targowych branży spożywczej i gastronomicznej, a także branży hotelarskiej, logistycznej i opakowań bierze udział w Poznaniu ok. 1,2 tys. wystawców z 30 krajów.

Poleć
Udostępnij