Sukces kampanii promującej kukurydzę w Polsce
„Kukurydza ziarnem przyszłości”; pod tym hasłem od blisko trzech lat Polski Związek Producentów Kukurydzy – PZPK i Francuska Federacja Produkcji Nasion Kukurydzy i Sorgo – FNPSMS realizują różnorodne działania promujące uprawę kukurydzy wśród polskich rolników. Program jest finansowany ze środków promocji produktów rolno- spożywczych Unii Europejskiej. O ich skuteczności może świadczyć fakt, że mimo trudności na rynku zbożowym, spowodowanych wzrostem kosztów produkcji, zmniejszającą się dostępnością środków ochrony kukurydzy, a także niekorzystnymi warunkami pogodowymi i masowym napływem kukurydzy ukraińskiej, powierzchnia uprawy kukurydzy w roku bieżącym wzrosła do rekordowej wielkości 1, 86 miliona ha;
W ramach tej kampanii promocyjnej, PZPK zorganizował różnorakie działania, zaadresowane bezpośrednio do rolników: Krajowe Dni Pola, które w bieżącym roku odbyły się one OHZ Garzyn i w PODR Szepietowo, szkolenia, konferencje, w tym 2. Europejska Konferencja „Kukurydza rośliną przyszłości’; stoiska na Targach POLAGRA Premiery i AgroShow Bednary, wyjazd studyjny polskich liderów opinii do Francji;
Dużą pomocą dla rolników – producentów kukurydzy, są porady agronomiczne autorstwa ekspertów z Polski, w tym z IOR w Poznaniu, z Uniwersytetu Rolniczego w Poznaniu, z Instytutu Roślinnego ARVALIS z Francji. Publikowane są one na stronie Związku i w mediach społecznościowych, w serii „Co tydzień o kukurydzy’; w prasie rolniczej, w tym w czasopiśmie „Kukurydza’; a także w wielkonakładowych broszurach:, ,Kryteria wyboru odmiany kukurydzy’;, ,Wybór daty zbioru kukurydzy na ziarno i na kiszonkę’; ,,Diagnostyka problemów w uprawie kukurydzy” autorstwa Instytutu ARVALIS z Francji i „Problemy w uprawie kukurydzy” prof. Paweł Bereś IOR Poznań. Dwuletnie badania ankietowe, przeprowadzone wśród producentów kukurydzy przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu pozwoliły na lepsze zapozna nie się z tendencjami rozwoju uprawy kukurydzy w Polsce. Badanie opłacalności produkcji kukurydzy w Polsce przeprowadzone przez ekspertów z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej;
Kukurydza w Unii Europejskiej – ogromny deficyt ziarna kukurydzy
Kukurydza jest uprawiana w Unii Europejskiej na powierzchni 14,1 mln ha. W tym kukurydza ziarnowa produkowana jest na powierzchni 8,2 mln ha, a kukurydza kiszonkowa na powierzchni 5,9 mln ha. Polska i Francja należą do czołowych producentów kukurydzy, powierzchnia upraw w tych krajach wynosi odpowiednio 1,86 mln ha i 2,9 mln ha. Niestety, w Unii Europejskiej obserwuje się zmniejszanie powierzchni uprawy, co powoduje coraz większe uzależnianie się krajów Wspólnoty od importu ziarna, ponieważ produkcja własna nie zaspakaja zapotrzebowania wewnętrznego UE. W sezonie 2022/2023 zanotowano rekordowy import na poziomie 25 mln ton, co czyni Unię Europejska największym światowym importerem kukurydzy.
Produkcja kukurydzy nasiennej w Polsce – gwarancja najwyższej europejskiej jakości
Zarówno Polska jak i Francja są również producentami kukurydzy nasiennej (80 tysięcy ha we Francji i 5,6 tysięcy ha w Polsce). W obu krajach prowadzona jest hodowla kukurydzy nasiennej. Czołowymi polskimi hodowcami są: Hodowla Roślin Smolice i Małopolska Hodowla Roślin. Polska produkuje materiał siewny głównie z przeznaczeniem na rynek krajowy, tymczasem Francja jest największym eksporterem materiału nasiennego w Europie. Dzięki systemowi kwalifikacji nasiennej, oceniającej między innymi zdolność kiełkowania i czystość odmianową, materiał siewny kukurydzy produkowany w Polsce i we Francji, charakteryzuje się wysoką jakością i odpowiada najbardziej wymagającym klientom; Odmiany dopuszczone do obrotu na rynku polskim są badane w systemie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego, prowadzonego przez PZPK we współpracy z COBORU w ponad dwudziestu lokalizacjach w Polsce.
O kampanii promocyjnej
Kampania realizowana w Polsce jest częścią kampanii zatytułowanej „Seeds for future”. Oprócz Polski realizowana jest ona w sześciu innych krajach: Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Rumunii i Bułgarii. Budżet kampanii wynosi 2,3 mln€, w tym 80% finansowanych jest ze środków Unii Europejskiej.
Celem tej kampanii jest:
Promocja uprawy kukurydzy i sorgo celem zapewnienia samowystarczalności Unii Europejskiej w produkcji zbożowej i zredukowania jej deficytu handlowego.
Promocja postępu hodowlanego i wysokiej jakości nasion kukurydzy i sorgo produkowanych w UE Promocja różnorodnego wykorzystania ziarna kukurydzy i sorgo.
Anna Kołakowska
Kierownik działu międzynarodowego FNPSMS od 2003 zaangażowana w promocję uprawy kukurydzy w Polsce, Koordynator Programu SEEDS FOR FUTURE
+48 503 070 006