Kalkulator TLC wyliczający zalecane ciśnienie w oponach - artykuł z miesięcznika RPT
Obciążnik robi różnicę
Po wpisaniu rozmiarów opon uzyskaliśmy następujące wyniki optymalnych ciśnień ciągnika Fendt (bez dodatkowych obciążników) z podczepionym agregatem uprawowo-siewnym Horsch Pronto 6DC: opony tylne i przednie podczas pracy powinny mieć ciśnienie 0,7-0,8 bar. Nie sugerowaliśmy się w tym przypadku wynikami wyświetlonymi w kolorze niebieskim (0,6 bar), bo jak wynika z wyjaśnienia ukrytego w aplikacji TLC pod wykrzyknikiem, wskazują one na ciśnienie opony mniejsze, niż minimalnie zalecane przez producenta. A to wynosi wspomniane 0,7-0,8 bar. Ponadto wyjaśniamy, że odczytu dokonaliśmy w kolumnie z oznaczeniem 10 LT (low traction), a nie 10 HT (high traction). Pierwszy skrót przypisany jest do lekkich prac polowych, a drugi do ciężkich z prędkościami do 10 km/h.
Wróćmy jeszcze do wyników, które uzyskaliśmy w zakładce „wyniki obliczeń”. Wyszło tam, że obciążenie na przedniej osi wynosi 2900 kg, a na osi tylnej 8100 kg. Daje to rozkład 24 do 76%. Trelleborg zaleca do prac polowych rozłożenie obciążeń w proporcji 50/50, czyli uzyskany wynik jest bardzo daleki od ideału. Taki rozkład obciążeń może powodować utratę sterowności ciągnika poprzez unoszenie jego przednich kół. Na polu spowoduje to większe ugniatanie gleby przez koła tylne.
Dlatego postanowiliśmy powtórzyć pomiary po zamontowaniu fabrycznego obciążnika o masie 2500 kg na przedni TUZ ciągnika. Po przejściu wszystkich poziomów aplikacji TLC okazało się, że obciążenie przedniej osi ciągnika wynosi 6400, a tylnej 7100 kg, czyli 47 do 53%. Wystarczyło zawiesić obciążnik, aby poprawić wyważenie traktora i zbliżyć się do optymalnego rozkładu obciążeń osi. Natomiast w zakresie zalecanych ciśnień w kołach zmiana zaszła dla tych zamontowanych na przedniej osi. Nie jest to już 0,7-0,8, ale 0,9-1,0 bar.
- Nasza bezpłatna aplikacja TLC została stworzona, aby wyliczać optymalne ciśnienie w kołach zamontowanych z przodu i z tyłu ciągnika w zależności od obciążeń jego osi i rodzaju maszyny z jaką pracuje. Każdy producent opon podaje bowiem standardowe ciśnienia rekomendowane najczęściej dla wszystkich prac. Kalkulator obciążeń TLC pozwala użytkownikom opon marki Trelleborg szybko uzyskać wyniki optymalnych ciśnień pod konkretne rodzaje prac. Pozwala to oszczędzić do 10% spalanego paliwa dzięki zmniejszeniu poślizgu kół. Ponadto aplikacja TLC uświadamia jak rozkładają się obciążenia osi ciągnika w zależności od jego konfiguracji. Zbliżenie się do rozkładu 50/50% wpłynie na zwiększenie jego siły uciągu oraz zmniejszenie ugniatania gleby, co znacząco wpływa na wysokość plonów – wylicza zalety aplikacji TLC Piotr Makuch z firmy Trelleborg.
Pole i droga – dwa światy
Stosowanie niskiego ciśnienia w oponach ciągnika w czasie prac polowych jest po prostu opłacalne, bo poprawia jego trakcję i przekłada się na mniejsze ugniatanie gleby i niższe zużycie paliwa. Nie można jednak zapominać, że w czasie przejazdów transportowych z maszynami na drogach z dużymi prędkościami niskie ciśnienie w oponach w dłuższej perspektywie doprowadzi do ich uszkodzenia i długo ich użytkować nie będziemy. Dlatego po zakończonej pracy polowej przed wyjechaniem na drogę, należy powrócić do ciśnienia rekomendowanego przez producenta jako uniwersalne. W przypadku opon marki Trelleborg wynosi ono od 1,4 bara z przodu ciągnika i od 1,6 bara w kołach zamontowanych na tylnej osi. Przy ciśnieniu tym możliwa jest zarówno jazda po drogach, jak i praca na polu. Stosując to rozwiązanie nie wejdziemy jednak na optymalny poziom eksploatacji opon, co na dużych areałach przekłada się na wymierne oszczędności.
W praktyce częste zmienianie ciśnień w kołach najlepiej wdrożyć w ciągnikach z centralnym układem jego sterowania. Systemy takie można zamontować na każdym ciągniku. Przykładowo Fendt oferuje takie wyposażenie jako opcję fabryczną.