Kalkulator TLC wyliczający zalecane ciśnienie w oponach - artykuł z miesięcznika RPT
Wszyscy użytkownicy opon marki Trelleborg, którzy zadają sobie pytanie, jakie ciśnienie powinny mieć opony na przedniej i tylnej osi ciągnika podczas pracy z konkretną maszyną, szybko znajdą na nie odpowiedź dzięki aplikacji dostępnej również na tabletach - Trelleborg Load Calculator (TLC).
Postanowiliśmy sprawdzić jak TLC – kalkulator obciążeń – działa w praktyce. Wybór padł na ciągnik Fendt 936 Vario, który kupiony został w firmie Korbanek. Jego właściciel, Marcin Korol z miejscowości Rozgarty k. Torunia powiedział nam, że ciągnik pracuje z różnymi maszynami oraz w transporcie. Na potrzeby naszej próby do flagowego traktora marki Fendt zaczepiony został agregat uprawowo-siewny Horsch Pronto 6 DC. W pierwszym analizowanym przez nas przypadku Fendt 936 Vario nie miał zamontowanych obciążników kół tylnych, przednich, ani obciążnika przedniego zawieszanego na TUZ.
W komputerze lub tablecie
Aplikację TLC znajdziemy pod adresem www.trelleborg.com/en/wheelsystems/Technical-Information/Trelleborg-Load-Calculator. Możemy ją zainstalować w domowym komputerze i po wybraniu języka polskiego przejść do określenia danych potrzebnych do obliczeń optymalnych ciśnień w oponach. Jakich informacji będziemy potrzebować? Będą to dane na temat ciągnika oraz narzędzia lub maszyny, z którą ma pracować. Możemy wydrukować kartkę z pustymi okienkami i po ich uzupełnieniu wpisać dane do komputera lub jeżeli mamy tablet, po prostu informacje te nanieść bezpośrednio w nim przy ciągniku. Przed przeczytaniem poniższego tekstu wyjaśniającego krok po kroku jak działa kalkulator TLC zachęcamy do zainstalowania go na komputerze, co ułatwi nauczenie się jego obsługi.
Najpierw wybieramy z rozwijanych list wyposażenie zamontowane z przodu i z tyłu ciągnika. Tak zrobił przedstawiciel firmy Trelleborg Witold Walas, który na swoim tablecie kliknął odpowiednio na oznaczenia: „nie maszyna montowana z przodu” oraz „siewnik”. Pod nieprecyzyjnie przetłumaczoną nazwą pierwszą kryje się brak jakiegokolwiek narzędzia, czy obciążnika zawieszonego na przednim TUZ. Nazwa druga nie wymaga wyjaśnień, ale podkreślamy, że została ona wybrana z podmenu „wyposażenie zamontowane z tyłu” o nazwie „narzędzie ciągnięte”.
Następnie przedstawiciel firmy Trelleborg wpisał dane dotyczące mocy ciągnika oraz jego masy (bez dodatkowych obciążników) na osi przedniej i tylnej. Dane te zawiera instrukcja obsługi. W przypadku, gdy znamy tylko całkowitą masę nieobciążonego ciągnika można przyjąć, że 40% z niej przypada na przód, a 60% na tył traktora. Mając wagę przejazdową można również po prostu najechać na nią przednimi kołami ciągnika i później tylnymi. Odczyty wstawiamy w miejsca: „masa przednia” i „masa tylna”. Pamiętajmy jednak, żeby to ważenie wykonać bez jakichkolwiek dodatkowych obciążników zamontowanych na traktorze.
Kolejnym krokiem jest wpisanie średniej przewidywanej prędkości roboczej zestawu w pole „prędkość robocza”. Dalej określamy masę agregatu uprawowo-siewnego powiększoną o ładowność jego zbiornika. Wynik ma trafić w okienko „masa obciążająca z offsetem”. W tym analizowanym przez nas przypadku Fendt 936 Vario nie miał zamontowanych obciążników kół tylnych, ani przednich. Ponadto koła nie były napełnione niezamarzającym płynem. Dlatego w rubrykach „obciążenie przedniego koła” i obciążenie tylnego koła” Witold Walas wpisał 0 kg.
Aby zakończyć uzupełnianie informacji w oknie „wprowadzanie danych” należało zmierzyć rozstaw osi ciągnika i odległość od jego tylnej osi do oszacowanego środka ciężkości maszyny Horsch Pronto 6DC. Następnie przedstawiciel firmy Trelleborg kliknął na zakładkę „wyniki obliczeń” i uzyskał dane dotyczące rzeczywistego obciążenia przedniej i tylnej osi ciągnika wyrażone w kilogramach oraz procentowy rozkład masy przedniej do tylnej.
Kolejnym krokiem było uaktywnienie zakładki „wybór opony” i wprowadzenie tam danych. Fendt 936 Vario Marcina Korola miał zamontowane z tyłu opony 710/75 R 42, a z przodu 600/70/R34. Były to Trelleborgi serii TM900. Jeżeli mielibyśmy założone koła bliźniacze, to należałoby zaznaczyć 'podwójną” konfigurację osi tylnej. Aplikacja przewiduje bowiem możliwość takiej pracy ciągnika.