Valtra A4 z półbiegami
Na początku stycznia br. miała miejsce międzynarodowa konferencja prasowa fińskiej marki Valtra. Producent z Suolahti na najbliższy sezon przygotował m.in. nowe udogodnienia oraz szersze możliwości wyposażenia w ciągnikach serii A4.
Najmniejsze traktory w ofercie Valtry zyskały możliwość wyposażenia w skrzynię z biegami przełączanymi bez przerywania napędu z silnika na koła. Taki wariant nie obejmie jednak wszystkich modeli.
W podzielonej na trzy grupy rodzinie A4 jest ich siedem. Każda z podserii wyróżnia się wielkością rozstawu osi. Trzy najkrótsze ciągniki będą nadal oferowane wyłącznie z prostymi przełączanymi czysto mechanicznie skrzyniami HiTech 12/12 lub 24/24 w przypadku dodatkowego reduktora biegów pełzających. Trzeba jednak przyznać, że w klasie mocy poniżej 100 KM mało kto wymaga stopni przełączanych pod obciążeniem, a standardowo montowanym udogodnieniem jest funkcja HiShift. Pozwala ona zmieniać sześć biegów podstawowych z pomocą przycisku na dźwigni do ich wyboru, czyli bez użycia pedału sprzęgła.
Valtra A4 ciągnikiem pełnym nowości
Transmisja semi-powershift o nazwie HiTech 4 pojawiła się jako alternatywne rozwiązanie jedynie w środkowym segmencie rozstawu kół, czyli modelach A104 i A114. Co warto zauważyć, producent z Suolahti wprowadził od razu dość wypasiony wariant w swoich najmniejszych ciągnikach. Skrzynia oferuje cztery półbiegi w czterech grupach.
Nie tylko jednak liczba przełączanych bez przerywania napędu stopni robi wrażenie, ale także automatyka ich przełączania oraz elektrohydrauliczna zmiana zakresów. Za ich zmianę, podobnie jak półbiegów w trybie manualnym odpowiadają wygodne pomarańczowe przełączniki umieszczone na wspólnej sztywnej dźwigni.
Automatykę pracy przekładni uruchamiamy z poziomu prawego słupka kabiny. Dostępne są do wyboru dwa tryby samoczynnej zmiany półbiegów – przy prędkości silnika 1650 lub 2050 obr./min. Należy dodać, że automatyka nie obejmuje zakresów.
Klienci poszukujący bardzo niskich prędkości jazdy także znajdą coś dla siebie. Opcjonalny dla skrzyni HiTech 4 reduktor biegów pełzających pozwala na najniższym stopniu poruszać się z szybkością poniżej 100 m/h przy silniku wkręconym na 1400 obr./min. W bogatszej wersji dysponujemy 32 przełożeniami do przodu i taką samą ich liczbą do tyłu. Aby cieszyć się z bardzo niskich prędkości jazdy, wystarczy nadusić przełącznik na prawym środkowym słupku kabiny.
Fińska marka do wprowadzonej w 2017 r. do sprzedaży serii A4 dodała opcję czołowego TUZ-a i WOM-u. Jest to estetycznie zintegrowane z konstrukcją nośną ciągnika rozwiązanie fabryczne, opracowane i instalowane przez tzw. studio Valtra Unlimited. Podnośnik przedni w modelach czterocylindrowych ma udźwig maksymalny wynoszący 2,8 t, zaś towarzyszący mu przekaźnik oferuje jedną prędkość – 1000 obr./min.
Komfort pracy w ciągnikach z rodziny A4 można teraz poprawić poprzez mechaniczną dwupunktową amortyzację kabiny. Stopień elastyczności regulujemy w pięciu pozycjach. Do tego celu służą umieszczone w tylnej części obracalne pierścienie z różnej wielkości zębami na obwodzie. Zmienia się w ten sposób napięcie sprężyn śrubowych, współpracujących z olejowymi amortyzatorami. Czynność tą wykonujemy przy tylnym prawym i tylnym lewym punkcie mocowania kabiny do tylnego mostu. W przedniej części spoczywa ona na silent-blokach. Taki rodzaj zawieszenia kabiny stanowi wartą uwagi opcję dla wszystkich modeli serii A4.
Najmniejsze ciągniki ze stajni Valtra zyskały także zmodernizowany panel sterowania ładowaczem czołowym. Jest on, tak jak poprzedni zintegrowany z prawym podłokietnikiem. Serce panelu stanowi dźwignia krzyżowa, której wygląd i lokalizacja nie uległy zmianie. Zmodernizowano za to funkcjonalność oraz otoczenie dżojstika. Zamiast dwóch przełączników, znajdziemy na podłokietniku trzy przyciski. Oprócz obecnej już wcześniej obsługi pozycji pływającej dla wysięgnika, możemy włączyć amortyzację wstrząsów, a także ryglować zdalnie osprzęt.