Jeśli na rynek wejdzie ciekawe rozwiązanie techniczne do znanych wcześniej konstrukcji, to z czasem rolnicy to zauważą i docenią. Tak się dzieje w przypadku skorupowych przyczep TS Metaltechu Mirosławiec. Jednak chodzi tutaj o wersję specjalną.
Przyczepa skorupowa ma spore zalety w transporcie ziarna. Jednak poprzez swoją zamkniętą budowę ma podstawową wadę w postaci konieczności wysypu tylko do tyłu. Polska firma z Mirosławca złamała ten schemat w serii przyczep TS.
Firma z Mirosławca posiada nowe opcje w wyposażeniu skorupowych przyczep typoszeregu TS. Jedną z nich jest nowa, zwijana plandeka. Jest to produkt włoskiej firmy Cramaro. Zwijanie plandeki lub przykrywanie przyczepy odbywa się z poziomu gruntu,...
Klapa w ścianie
Standardowe TS-y są typowymi przyczepami skorupowymi. Ich gama obejmuje siedem modeli o ładowności od 10 do 22 t. Podstawowym układem jezdnym w całej serii TS jest tandem lub tridem. Sześć z nich to typowe przyczepy skorupowe, które mogą mieć pewną bardzo przydatną opcję. Jest nią możliwość montażu fabrycznego dwóch lub trzech klap na prawym boku przyczepy. Po co klapy w przyczepie burtowej? Najlepszym przykładem jest gospodarstwo braci Tadeusza i Zbigniewa Sikorów, w którym wykorzystywana jest przyczepa TS 16 000. Szesnastotonowa skorupa służy, w gospodarstwie położonym w miejscowości Moskorze w woj. zachodniopomorskim, do odbierania ziarna od kombajnu lub bezpośredniego wysypywania do magazynów płaskich, ale także do wszystkich prac transportowych również niezwiązanych z pracą w polu. W magazynach gospodarstwa, które są budynkami niezbyt wysokimi, nie ma możliwości podnoszenia przyczepy do tyłu. Dlatego rolnicy postanowili połączyć chęć posiadania przyczepy skorupowej, ale z możliwością wysypu na bok. TS 16 000 dysponuje skrzynią o pojemności standardowej 15 m3. Nadstawy podwyższają tę wartość do 21 m3. Dlatego z nadstawami, jak przyznają użytkownicy, wejdzie 16 t ziarna z lekką górką. W praktyce system otwieranych klap sprawdza się bardzo dobrze, gdyż opróżnienie 16-tonowej przyczepy zajmuje raptem kilka minut od otwarcia do zamknięcia klap w pustej przyczepie.
Jak przyznaje Mariusz Sikora, syn Zbigniewa, który na co dzień jest operatorem ciągnika Case IH Puma i często pracuje z tą przyczepą, można ją zasypać ziarnem rzepaku, rzeczywiście nie gubi nic. Z drugiej strony, z powodzeniem można TS-kę wykorzystać zarówno do transportu buraków, jak i np. piasku. Podczas transportu tego ostatniego pod budowę wagi Mariusz Sikora miał okazję przekonać się o tym, iż w pełni zasypana i na granicy maksymalnego obciążenia przyczepa jest stabilna. Przyczepy TS z bocznym wysypem, zdaniem użytkowników, zachowują najważniejszą właściwość przyczepy skorupowej, czyli gładkie ściany. Natomiast dzięki klapom spektrum jej wykorzystania poszerza się znacznie. Przyczepę TS z powodzeniem można również wykorzystać jako objętościówkę przy odwożeniu sieczki kukurydzy.