Jumbo serii 7000 - nowe przyczepy Pöttingera
Pöttinger wprowadził nowe maszyny do zbioru zielonek - przyczepy samozbierające Jumbo serii 7000. Są to modele Jumbo 7540, 7450, 7380. Maszyny mają m.in. niespotykany dotąd napęd oraz innowacyjny system automatyki załadunku.
Wśród maszyn austriackiej firmy pojawiły się nowe modele maszyn do zbioru zielonek. Są to przyczepy samozbierające typoszeregu Jumbo serii 7000. To czym odznaczają się nowe wozy do zwózki paszy, to magiczna liczba 500 określająca maksymalną moc WOM-u ciągników, z którymi mogą te nowe maszyny współpracować.
Pöttinger wprowadza nowe części do kultywatorów ścierniskowych
Z kolei minimalny poziom mocy do pracy z przyczepami nowej generacji wynosi 200 KM. Dużą wydajnością Pöttinger zbliżył osiągi swoich przyczep do wartości znanych z pracy sieczkarń polowych. Nowa grupa przyczep łączy również cechy maszyn do zbioru i transportu. Jest to m.in. duża przepustowość, zbieranie czystego materiału, dokładne cięcie i duża przestrzeń załadunkowa, bo Jumbo może też pracować w charakterze przyczepy objętościowej.
Nowe podzespoły i automatyka
Z uwagi na ogromną moc, jaką musi przenosić linia napędowa nowych przyczep, wszystkie jej najważniejsze podzespoły zostały skonstruowane od nowa. Zmiana miała na celu dostosowanie ich do nowych maksymalnych mocy ciągników. Jumbo 7000 to trzecia generacja bardzo wydajnych maszyn do szybkiego zbioru i zwożenia zielonek na silos.
Przyczepy Jumbo 7000 mają podbieracz o szerokości roboczej 2,3 m. Co ważne, pracuje on z regulowanymi automatycznie obrotami. W zależności od prędkości roboczej maszyny podbieracz pracuje z obrotami w zakresie od 75 a 125 obr./min.
Pöttinger – sprzęt do pielęgnacji upraw
Jest to 7-belkowy podbieracz krzywkowy, napędzany hydraulicznie. W standardowej konfiguracji ma on dwa pompowane koła kopiujące. Na życzenie można zamówić hydrauliczne składanie kół kopiujących, co ułatwia wjazd i manewry w wąskich przestrzeniach. W opcji istnieje możliwość zamówienia dodatkowej, szerokiej rolki kopiującej, wykonanej ze stali powlekanej gumą, zapobiegającej zapadaniu się kół kopiujących podbieracza w śladzie kół ciągnika. Dodatkowa, szeroka rolka umożliwia dopasowanie się zespołu podbierającego do nierówności pola, nawet w trudnych warunkach.
Belka z 48 nożami
Przyczepa jest wyposażona w system tnący. Stanowi go rotor przeciskający zbierany materiał przez belkę nożową o nazwie Powercut, z 48 nożami. Taka liczba noży daje teoretyczną długość cięcia 34 mm. Noże tną paszę na całej swojej długości. Do komfortowej obsługi zestawu tnącego służą przyciski na panelu sterowania, który jest umieszczony na boku, po lewej stronie maszyny.
Pöttinger Terrasem Classic bez sekcji uprawowej
Belkę można w prosty sposób wysunąć z systemu tnącego poprzez układ ramion i zawiasów. Wychylenie belki nożowej odbywa się po hydraulicznym opuszczeniu zespołu tnącego i zwolnieniu jej mocowania, co pozwala na prostą i komfortową wymianę noży lub ich obrócenie.
Odbywa się to w nieskomplikowany sposób i zabiera niewiele czasu. Noże są wyprodukowane z hartowanej stali narzędziowej Durastar, o wytrzymałości większej o 20% w porównaniu z nożami używanymi w poprzednich seriach przyczep Jumbo. Noże dla komfortu operatora mają indywidualne zabezpieczenie sprężynowe przed kamieniami i innymi ciałami obcymi, przez opatentowany system.
Nóż odchyla się pod wpływem np. kamienia i pozwala na przesunięcie się go w stronę załadunku, nie ulega on rozkruszeniu, więc bydło go nie tknie, jest bezpieczne. W przyczepach można zastosować noże obracalne Twin Blade. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na ostrzenie, wystarczy noże po stępieniu obrócić, dzięki czemu uzyskujemy podwójny czas pracy.
150 lat firmy Pöttinger
W opcji znajduje się także automatyczna ostrzałka do noży Autocut, która umożliwia samoczynne ostrzenie, bezpośrednio w przyczepie. Ostre noże wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa do 15%. Ostrzenie może się odbywać komfortowo, na przykład podczas przerwy na polu, nie ma potrzeby zjazdu w tym celu do gospodarstwa.
Nowa linia napędowa
Dużo uwagi inżynierowie Pöttingera poświęcili stworzeniu innowacyjnego napędu. Obecnie stanowi go dwustronny, szerokokątny wał przegubowy bez sprzęgła i napędzany przez szeroki pas. Moment obrotowy na główny rotor tnący jest przenoszony poprzez kątową przekładnię planetarną. Napęd przekładni i następnie rotora odbywa się poprzez szeroki pas gumowy, przystosowany do przenoszenia wielkich obciążeń.
Pas podczas startu maszyny jest sukcesywnie napinany, co umożliwia łatwy i delikatny rozruch, nawet podzespołów będących pod obciążeniem. Pas kompensuje ewentualne szarpnięcia i chwilowe przeciążenia, dzięki niemu układ tnący maszyny startuje łagodnie, podzespoły nie są narażone na skutki nagłych zmian prędkości i obciążenia i jak podaje producent - wielorowkowy pas gumowy zapewnia najlepszy sposób na przenoszenie mocy w każdych warunkach pracy przyczepy.
Producent pozmieniał kilka podzespołów i wykonał je w sposób zwiększający trwałość. Dotyczy to m. in rotora załadunkowego, który ma obecnie większość powierzchni wykonanej z utwardzonej, nawęglanej stali. Dzięki temu żywotność tego zespołu zwiększona została o 25% w porównaniu z wersją z poprzednich generacji przyczep.
Pöttinger zmienił także napęd dozowania masy podczas wyładunku. Ma on teraz moc aż 285 KM. Jak informuje producent - wpłynęło to o 30% na szybkość rozładunku, co obecnie oznacza, że wyładunek pełnej, załadowanej przyczepy trwa do 1 minuty.
Włącznik walców wyładowujących jest zintegrowany w przekładni kątowej zasilanej wspominanym wielorowkowym pasem. Łagodny start chroni elementy napędu dozowania, napęd podłogi rusztowej i jej łańcuch. Nowy rodzaj walców rozrzucających ma łopatki ustawione spiralnie w literę V, co sprawia, że równomiernie i bez szczytowych obciążeń zagłębiają się one w rozkładaną masę i rozbijają materiał. Odłożona w taki sposób zielonka ułatwia późniejszą pracę przy ubijaniu masy na pryzmie. Wówczas jest ona lepiej zagęszczona, dobrze ubita, co wpływa na jakość zakiszania paszy.
Inteligentna automatyka załadunku
Do realizacji automatycznego załadunku może być wybrany jeden z trzech trybów pracy oraz stopień zagęszczenia. Możliwe jest dopasowanie przyczepy do różnych rodzajów paszy, stopnia jej wysuszenia i stopnia napełnienia maszyny. W zależności od założonej przez rolnika strategii i jego wymagań, do wyboru są trzy tryby pracy maszyny. Operator może ustawić wcześniej wybrane przez siebie parametry i wpłynąć w ten sposób na wydajność pracy całego zestawu. Gdy automatyka załadunku uruchomi podłogę, ściana przednia aktywnie napiera i następnie samoistnie powraca do pozycji załadunku.
Kombinacja wszystkich punktów pomiarowych (czujnik momentu załadunku, sworzeń pomiaru siły i czujnika na klapie zagęszczającej) wpływa na stopień zagęszczenia, jak również ustawioną wysokość wypełnienia. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie maszyny i sposobu jej pracy do potrzeb wynikających z wielkości i warunków zbioru. W razie potrzeby można, przez regulację aktywnej sterowanej klapy zagęszczającej, zwiększyć wielkość załadunku do 400 kg/m3, w zależności od zawartości suchej masy.
Wyładunek masy odbywa się poprzez dwubiegowe silniki, zamontowane po obu stronach maszyny. Mają one także funkcję Boost, pozwalającą na najszybszy rozładunek. Aby operator miał dobry widok na przestrzeń załadunkową lub przegląd sytuacji podczas pracy w trybie przyczepy objętościowej, klapę zagęszczającą można przechylić do przodu.
Niższa podłoga, mocne łańcuchy
Przyczepy nowej generacji mają obniżoną o 25 cm podłogę. Jak podaje producent - wpływa to na obniżenie konsumpcji energii przez maszynę podczas załadunku. Po podłodze przesuwane są listwy przenośnika listwowo-łańcuchowego. Podwójne łańcuchy przenośnika są wykonane z szerokimi ogniwami, wytrzymującymi znaczne obciążenie - 13 ton. Listwy podłogi rusztowej są przykręcone podwójnie i są utrzymywane przez wymienialne prowadnice. Duża wytrzymałość łańcuchów oraz moc dostarczana podczas wyładunku, pozwala na zastosowanie i użycie przyczep nie tylko podczas zwózki zielonek. Przyczepy można wykorzystać m.in. do pracy przy transporcie płodów rolnych czy zrębków.
Kolejne korzyści dla pracy w trybie transportowym wynikają z możliwości demontażu zespołu podbieracza. Operacja ta pozwala obniżyć ciężar przyczepy o 520 kg, a ponadto nie narażamy tego podzespołu na uszkodzenia podczas transportu. Wymontowany podbieracz można przechowywać na specjalnym, dostępnym w opcji wózku. W miejscu podbieracza montowana jest specjalna pokrywa, zamykająca przestrzeń ładunkową i zabezpieczająca przewożone materiały przed wypadaniem.
Podwozie z amortyzacją
Maszyny w przypadku podwozia tandemowego są dostarczane z podwoziami na resorach parabolicznych albo w opcji z zawieszeniem hydropneumatycznym. W przypadku tridemu amortyzacja jest hydropneumatyczna. Dzięki szerokiemu ogumieniu przyczepy poruszają się stabilnie, także w trudnych warunkach i przy dużych prędkościach transportowych.
Szerokie ogumienie ma także wpływ na stabilność pojazdu podczas pracy na skłonach. System hydropneumatyczny dąży do wyrównania nacisków kół na podłoże i to w każdych warunkach pracy. Amortyzacja hydropneumatyczna daje wyższy komfort pracy tak wyposażoną przyczepą. Producent, w zależności od potrzeb klienta, może zamontować koła o średnicy osadzenia 26,5 bądź 30 cali, niezależnie od rodzaju podwozia.
Inteligentna obsługa
W Pöttingerze obsługa przyczep Jumbo odbywa się przy pomocy sterowników Power Control oraz przez terminale Isobus Expert 75 i CCI 1200. Zastępują one wiele terminali służących do obsługi konkretnej maszyny i umożliwiają obsługę wszystkich kompatybilnych z ISOBUS maszyn różnych producentów.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ