Wojciech Pietrzak ze Szczutowa koło Golubia-Dobrzynia w województwie kujawsko-pomorskim zakupił jesienią 2012 r. czeski opryskiwacz o pojemności 8000 l i szerokości belki roboczej 30 m. Maszyna ta ma na swoim koncie zabiegi wykonane na areale prawie czterech tysięcy hektarów.
Czeski producent maszyn rolniczych oferuje w Polsce nowe opryskiwacze zaczepiane o nazwie Alka. Maszyna jest przystosowana do pracy z zaczepem górnym ciągnika i może mieć belkę polową o szerokości roboczej od 15 do 21 m. Alka w wyposażeniu...
Rolnika spod Golubia-Dobrzynia odwiedziliśmy podczas jednoczesnego skracania źdźbła i zwalczania mszyc w pszenicy ozimej. W menu opryskiwanych upraw 450-hektarowego gospodarstwa znajdują się ponadto: rzepak ozimy, kukurydza, pszenżyto ozime, jęczmień jary, jara mieszanka zbożowo-strączkowa, groch pastewny oraz buraki cukrowe. Poza rozmaitymi zabiegami ochrony roślin największa ciągana maszyna ze stajni Agrio pracuje także przy regulacji ich wzrostu oraz nawożeniu.
Mało hydrauliki, dużo pneumatyki
Zakupiony w firmie Gabo z Sarzyna za 317 tys. zł netto Mamut został zagregowany z ciągnikiem Claas Arion 630 o mocy znamionowej 145 KM. Opryskiwacz połączony jest z traktorem poprzez dolny zaczep kulowy o dopuszczalnym nacisku 4 t. Reszta ciężaru maszyny ważącej z pełnym zbiornikiem nieco ponad 14 t spoczywa na jednoosiowym amortyzowanym podwoziu z kołami o rozmiarze 520/85R46. Poza sprzęgiem mechanicznym Mamut korzysta ponadto z: ustawionego na 540 obr./min wałka WOM ciągnika oraz jednej pary wyjść hydrauliki zewnętrznej, dwuobwodowego złącza pneumatycznego, a także prądu pobieranego bezpośrednio z biegunów akumulatora, gniazda oświetlenia drogowego i trzypinowego gniazdka w kabinie.
Jak na tak dużą maszynę jej potrzeby olejowe są stosunkowo bardzo małe. Na Mamucie Wojciecha Pietrzaka znajdziemy jedynie dwa siłowniki hydrauliczne. Jeden służy do podnoszenia belki polowej, a drugi do jej rozkładania i składania. Znacznie bardziej rozbudowana w czeskim opryskiwaczu jest instalacja pneumatyczna. Powietrze z przyłączy ciągnika zasila układ hamulcowy, poduszki zawieszenia podwozia, a także liczne siłowniki do obsługi zaworów. Jak zaznacza producent, sterowanie elektropneumatyczne jest znacznie szybsze od elektrycznego.